Retro modely Jawa přicházejí do prodeje. U nás nikoliv

Motorcycle 283976 960 720[1]

Česká společnost Jawa vznikla již v roce 1929 a stala se tak vůbec nejstarší dosud fungující společností na našem území. Jejím zakladatelem byl František Janeček, který koupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer (odtud také pochází název této společnosti – Ja: Janeček, Wa: Wanderer). Sídlo společnosti bylo a výroba byla soustředěna v Týnci nad Sázavou. Nicméně retro modely motorek značky Jawa budou vyráběny v Indii od koncernu Mahindra.

Motorky slaví úspěch

Ačkoli výroba samotná ještě neproběhla, už teď je jasné, že bude úspěšná. Vzbudila totiž pozornost celého světa. Současný vlastník společnosti Jawa Moto spol. s r.o. poskytla licenci na použití loga a názvu indické společnosti Mahindra. Ta tedy není vlastníkem Jawy, pouze dostalala povolení, aby mohla vyvinout a vyrábět modely značky Jawa. Společnost Mahindra se tak rozhodla konkurovat tamější silné značce motorek – Royal Enfieldu. A potenciál to má, protože Jawa je i v Indii velice známou značkou.

Mohlo by vás zajímat:  Dálnice mají zrychlit a zjednodušit delší cesty. Přesto se jim někteří zásadně vyhýbají

Historie Jawy v Indii

První motocykl značky Jawa se v Indii prodal už někdy v šedesátých letech minulého století. A nejenže se v Indii v této době prodávala, docházelo zde také k licenční výrobě motocyklů. Poté, co licenční výroba na motocykly Jawa skončila, neznamenalo to úplný konec výroby a prodeje těchto strojů v Indii. Výroba pokračovala, ale pod názvem „Yezdi“ (připadá vám tento název podobný slovu „jezdí“? Není to náhoda – když byla v Indii vyrobena první motorka, došlo k jejímu testování. A jeden z českých mechaniků radostně zvolal: „Jezdí!“ – odtud prý pak název). Takže Jawa v Indii zůstala, a to až do konce minulého století.

Spolupráce Jawy a Mahindry

Takže když se společnost Mahindra rozhodla pro vývoj nových motocyklů, Jawa byla takovou sázkou na jistotu. Lidé už ji dobře znají, navíc technologie je velmi rozšířená. Představitelé obou společností sepsali licenční smlouvu a nový vývoj tak mohl začít. Na konci roku 2018 pak byla představená nová modelová řada – tedy přesněji řečeno „staro-nová“, protože se jedná o modelovou řadu, která je inspirována již vyrobenými motorkami, tedy o retro modelovou řadu.

Mohlo by vás zajímat:  Vlhkost v autě se objevuje i na nečekaných místech a může vést až k poškození motoru

Retro motorky

A ať už jste fanouškem společnosti Jawa či nikoliv, musíte uznat, že motorky vypadají opravdu úžasně! Vyvinuty byly celkem tři motocykly, které vzhledem připomínají předchozí modely, doplněny jsou ale o nové motory o objemu 301 ccm. A které modely byly předlohou? Jedná se o klasickou Kývačku či Pérák. To jsou velice oblíbené modely také v České republice. Otázkou ale je, zda se zde budou tyto retro modely prodávat, a kdy.

Budou se retro modely prodávat i u nás?

A zájem českých motorkářů o retro Jawu byl obrovský. Bohužel, nebylo tak jenom u českých motorkářů. Staronové Jawy nadchly také Indii, takže když se vedení české Jawy a indické Mahindry sešli, aby spolu projednali otázku dovozu nových motorek a jejich prodej v České republice, došlo k tomu, že Mahindra souhlasí. Otázkou ale je, kdy se tak stane, protože Mahindra se potýká s „problémem“. Původně plánovala výrobu 15 tisíc motocyklů za rok. Po otevření objednávkového systému se ale ukázalo, že to stačit rozhodně nebylo.

Mohlo by vás zajímat:  Kamiony na silnicích v zimě představují velké riziko. Málokdy dbají na základní bezpečnostní pravidlo

O staronové motocykly je obrovský zájem

Pro Mahindru je prioritní splnit své objednávky, teprve poté bude vyrábět motorky určené pro vývoz. Došlo k rozšíření výrobní linky, která má nyní vyrobit téměř dvojnásobek motorek – to ale znamenalo odložení sériové výroby, která tak začne až letos na podzim. A aby došlo ke splnění všech objednávek, bude se pracovat po dlouhé dva roky. Letos na podzim už bychom se ale mohli dočkat několika prvních motocyklů – které ale budou určeny k homologaci. Jawa se rozhodla na český trh objednat motorky až v průběhu roku 2021 a v druhé polovině tohoto roku už by ji mohli mít i první zájemci.

 

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora