83 let značky Toyota: Lídr automobilového průmyslu slaví a jede dál

20200806 Toyota Pocesku Sever Botanicka Zahrada Liberec Cz Lr 0024

Neuvěřitelných 83 let oslavila na konci léta fenomenální japonská automobilka, která dala světu nejprodávanější osobní auto planety, revoluční přístup k výrobě a mnoho patentů, z nichž ty nejmodernější poskytla zdarma konkurenci, aby posunula automobilový trh dál. O kom je řeč? Samozřejmě o legendární značce Toyota.

Když v roce 1937 zakládal Kiichiro Toyoda společnost Toyota Motor, mohl jen snít o tom, že se jeho továrna jednou dostane mezi největší světové automobilky, a že bude desetiletí diktovat styl automobilovému trhu. Tak třeba systém výroby „just-in-time“ – přesně stanovené množství autodílů podle objednávky konkrétního auta předem, bez zbytečných zásob navíc – představil Kiichiro v roce 1938 a dnes jde o standardní přístup většiny vyspělých automobilek.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Subaru XT

Další, a možná i nejzářnější úspěch celé Toyoty se jmenuje jednoduše Toyota Corolla. První model vyjel z továrny už v roce 1966 a díky spolehlivosti a dokonalému provedení, které skvěle vyhovuje běžným řidičům, se stala v roce 2019 po patnácté za sebou nejprodávanějším modelem světa. Pozoruhodná vítězná šnůra se Corolle povedla i přesto, že se o tomto typickém sedanu či hatchbacku mluví jako o konzervativním autě, které není ničím převratné. Celkem 12 generací si však dokázalo udržet nastavenou laťku, funkčnost, dobrou vybavenost a jistotu, že Corolla řidiče nemůže zklamat. Šoféři si navíc mohli vybírat z nejrůznějších provedení, včetně kombi, elegantního kupé nebo MPV, a s pohonem na klasický benzin nebo turbodiesel.

Mohlo by vás zajímat:  Ferrari 308 GT Rainbow

Logicky je pak jedna z nejprodávanějších značek světa hojně zastoupena i v nabídce ojetých vozů: „Ačkoli mezi největší české oblíbence patří modely tuzemské Škody, ze zahraničních automobilek patří Toyota rozhodně mezi přední značky. Stále si u nás nachází své zákazníky, kteří chtějí Toyotu pro její pověstnou funkčnost a spolehlivost,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě AAA AUTO a dodává: „Aktuálně máme na skladě XXX kusů značky Toyota, která je jasným leaderem mezi hybridy.

Corolla se již stihla představit i jako elektrický hybrid. Právě elektromobilita je téma, které Toyotu v posledních letech opět žene vpřed. Například dala život značce Lexus, která je brána jako synonymum pro luxusní a moderní auta na nejmodernější hybridní pohon. Nedávno Toyota přímo šokovala automobilový svět, když zdarma nabídla konkurenci neuvěřitelných 24 tisíc patentů na elektrifikaci vozů. A ne že by šlo o nefunkční nebo překonané nápady: Motivací k takto neobvyklému kroku byla Toyotě snaha o co nejrychlejší rozšíření elektrovozů po celém světě. Dnes je Toyota nejrozšířenější společností světa a jednu z devíti evropských výroben má i přímo v Česku. Kolínská továrna se navíc brzy rozroste o tři nové haly, které se v současnosti budují pro výrobu nové Toyoty Yarris.

Zdroj: AURES Holdings
Tomáš Dostál

O Tomáš Dostál

Kontakt na autora: tomas.dostal@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora