Aerodynamická Škoda 935 Dynamic slaví 85 let

200925 Skoda 935 1

Jeden z mimořádně odvážných počinů 125leté historie automobilky ŠKODA slaví 85. výročí. Aerodynamický prototyp ŠKODA 935 DYNAMIC se představil na autosalonu v Praze v roce 1935 a jeho proudnicové tvary ihned vzbudily zaslouženou pozornost, stejně jako nevšední technická řešení.

Píše se rok 1935 a v Praze začíná 25. ročník automobilové výstavy. Pozornost na sebe ihned strhává prototyp vozu ŠKODA 935 DYNAMIC, který je zhmotněním snahy mladoboleslavských konstruktérů o nasazení pokrokových, leckdy netradičních technických řešení v praxi. Svými přísně proudnicovými tvary reaguje ŠKODA 935 DYNAMIC na tehdejší počátky využití vědeckých poznatků z oblasti aerodynamiky při automobilové konstrukci. Unikátní prototyp dosáhl již v roce 1935 výjimečné hodnoty součinitele odporu vzduchu cx=0,37 a ze získaného know-how těžily i následné sériové modely, např. ŠKODA POPULAR MONTE CARLO (1936) či „dálnicová“ verze vozu ŠKODA RAPID 1500 OHV (1939).

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen California

ŠKODA 935 DYNAMIC však není pro fanoušky automobilové konstrukce zajímavá pouze svým tvarem, ale i dalšími technickými prvky. Automobil totiž pohání kapalinou chlazený čtyřválcový dvoulitrový motor typu „boxer“ – tedy s protilehlým uspořádáním válců – uložený před zadní nápravou. K tomuto umístění vedla konstruktéry snaha na optimalizaci těžiště vozu a tím i zlepšení jeho jízdních vlastností. Motor dosahuje výkonu 40 kW (55 koní) a vůz s úctyhodným rozvorem 3200 mm dokáže vyvinout rychlost až 130 km/h. Pozornosti by neměla uniknout ani francouzská čtyřstupňová elektromagnetická převodovka Cotal s předvolbou, umožňující poloautomatické řazení.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia 985 (702)

Konstrukce vozu ŠKODA 935 DYNAMIC, jeho parametry i získané zkušenosti vedly v Mladé Boleslavi k následné úvaze, že by se upravený a kompaktnější vůz mohl v roce 1937 zúčastnit slavné Rallye Monte-Carlo, na které v roce 1936 triumfovala posádka Pohl-Hausman s roadsterem ŠKODA POPULAR. Tehdejší šéfkonstruktér Karel Hrdlička si 25. března 1936 poznamenal do svého deníku: „935 vylehčíme na soutěžový vůz pro Pohla – snad s kompresorem?“ Hned v dubnu dokonce vznikl výkres dvoumístného sportovního vozu, ale z celého záměru nakonec sešlo a historická stopa se ztrácí v roce 1939, kdy byl vyvíjený sportovní automobil předán do skladu ojetých vozů.

Zdroj: TZ Škoda
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora