Audi představuje koncept elektrického SUV

Koncepčních crossoverů s elektrickým či plug-in hybridním pohonem představilo Audi v nedávné době hned několik. Stačí vzpomenout na Allroad Shooting Brake nebo TT Offroad. Nejnovější počin, koncept e-tron quattro, je však malinko odlišný. Jako sériové Audi Q6 jej uvidíme možná už v příštím roce.

Pětidveřová karosérie s délkou 4,88 metru, šířkou 1,93 metru a výškou 1,54 metru se vyznačuje především rychle se svažující střechou. Tím se chce Audi postavit po bok BMW X6 a Mercedesu GLE Coupé, kteří aktuálně bodují v segmentu kříženců kupé a SUV. Vedle elegance i vyrovnání se největší konkurenci slouží tvar střechy k dokonalému součiniteli odporu vzduchu cx = 0,25, což je podle čtyř kruhů rekord v segmentu SUV. Podobně, jako nedaleko od stánku Audi představený Mercedes Concept IAA, disponuje e-tron quattro aktivními aerodynamickými prvky na kapotě motoru, bocích a zádi, které se automaticky aktivují v rychlostech nad 80 km/h. Elektrické SUV dále sází na nové pojetí maska chladiče, kamery místo zpětných zrcátek (jejich výstupem jsou displeje se zakřivenými plochami v přední části dveří) a přední světla s technologií Matrix Laser. Vzadu jsou potom organické diody OLED, spojené červeným pruhem přes celou šířku auta.

Mohlo by vás zajímat:  Nové informace o crossoveru Levante

Palubní deska ukazuje, že klasickým tlačítkům již brzy definitivně odzvoní. Veškeré funkce auta totiž obstarávají displeje, většina z nich používá technologii OLED. Přístrojový štít Virtual cockpit curved OLED je evolucí již dobře známých přístrojů, používaných nejen ve vozech Audi, ale také Volkswagen. Napravo i nalevo od volantu, který je mimochodem vybaven dotykovými plochami, najdeme dotykové displeje s černým sklem a decentním hliníkovým rámečkem. Vlevo umístěný menší displej obstarává ovládání světlometů a systémů pro autonomní jízdu, obrazovka multimediálního systému pro změnu zobrazuje navigaci nebo audiosystém. Pod pákou voliče převodovky na konzole středového tunelu se nacházejí dva OLED displeje, zobrazující stav poháněcího ústrojí, nastavení automatické klimatizace a volně konfigurovatelné informační funkce. Jelikož je e-tron quattro čtyřmístným konceptem se zavazadelníkem o objemu 615 litrů, sedí cestující vzadu na samostatných sedadlech, z nichž mohou ovládat další dvě OLED obrazovky na středové konzoli. Přes ně se nastavuje automatická klimatizace, informační a zábavní funkce nebo se dají jejich prostřednictvím vyměňovat data s řidičem. Součástí interiéru je i modul LTE pro připojení k internetu.

Mohlo by vás zajímat:  Land Rover představil decentní facelift modelu Discovery

Pohonné ústrojí tvoří tři elektromotory – jeden pohání přední nápravu, zbývající dva působí na zadní nápravu. Řidič může celkově využít 435 koní, což lze krátkodobě zvednout až na 503 koní a 800 Nm. Tato síla stačí na maximální rychlost 210 km/h a akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy. Lithium-iontový akumulátor s kapacitou 95 kWh je integrován do podlahy prostoru pro cestující a velké SUV s ním ujede na jedno nabití až 500 kilometrů. Systém CCS umožňuje nabíjení stejnosměrným nebo střídavým elektrickým proudem, kompletní nabití akumulátoru stejnosměrným proudem na nabíjecí stanici s výkonem 150 kW přitom trvá pouhých 50 minut. Alternativou je bezkontaktní indukční nabíjení systémem Audi Wireless Charging, spolupracující s autonomním parkováním. To uvede vozidlo automaticky do správné polohy nad nabíjecí desku. Během slunečních dní poskytují další elektrickou energii pro akumulátor velké solární střešní panely. Jak jste si jistě všimli, e-tron quattro je čtyřkolkou s inteligentním systémem řízení hnací síly, ovládající jednotlivé elektromotory v závislosti na jízdní situaci. Hlavním cílem je maximální možná hospodárnost. Řidič má na výběr různé stupně rekuperace, jízdní režimy S nebo D a módy systému Audi drive select. Podvozek dostal adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči. Tato kombinace snižuje ve vyšších rychlostech světlou výšku, čímž snižuje také aerodynamický odpor vzduchu. Pro lepší manévrování je koncept vybaven natáčecí zadní nápravou.

Mohlo by vás zajímat:  Zmodernizovaný Hyundai ix35 se odhalil před premiérou

Jelikož Audi v poslední době kromě ekologických crossoverů experimentuje také s autonomním řízením, je e-tron quattro vybaven veškerou technikou, kterou Audi pro „bezpilotní“ jízdu vyvíjí. Jedná se o radarové senzory, kameru, ultrazvukové senzory a laserový senzor, přičemž data z nich jsou shromažďována v centrální řídicí jednotce asistenčních systémů zFAS v zavazadlovém prostoru. Ta na jejich základě vypočítává kompletní model okolí vozidla v reálném čase a poskytuje tuto informaci všem asistenčním systémům a systémům pro autonomní jízdu. 

Zdroj: Audi