Audi představí na ženevském autosalonu 2013 první model RS v úspěšné řadě Q. Nové Audi RS Q3 kombinuje vynikající praktičnost pro každodenní provoz s dynamickými jízdními výkony.
Pod kapotou modelu RS Q3 pracuje vysokovýkonný zážehový motor 2.5 TFSI, přeplňovaný turbodmychadlem a vybavený přímým vstřikováním, poskytuje výkon 310 koní v rozpětí otáček 5200 – 6700 min-1. Maximální točivý moment 420 Nm je k dispozici mezi 1500 a 5200 min-1. Audi RS Q3 zrychlí na 100 km/h za pouhých 5,5 sekundy, což je nejrychleji v daném segmentu. Nejvyšší rychlost vozu je elektronicky omezena na 250 km/h. Pětiválec Audi v modelu RS Q3 poprvé spolupracuje se systémem Start-Stop, který je součástí sériové výbavy. K nízké průměrné spotřebě 8,8 litru benzinu na 100 km, která odpovídá emisím CO2 206 g/km, přispívají rovněž další opatření pro zvyšování účinnosti, jako je elektronicky řízené olejové čerpadlo, které pracuje v závislosti na aktuálních potřebách.
Hnací sílu přenáší sedmistupňová převodovka S tronic. Řidiči mohou nechat dvouspojkovou převodovku pracovat automaticky v režimu D nebo S, případně mohou řadit manuálně pomocí pádel na volantu nebo páky voliče v jedinečném designu RS. Funkce Launch Control efektivně využívá dostupnou trakci, aby byla zajištěna maximální akcelerace z klidu. Řidič může ovlivnit řízení klapky ve výfukové soustavě a charakteristiku pedálu plynu volbou jednoho z režimů Auto, Comfort a Dynamic prostřednictvím standardního systému Audi Drive Select. V režimu Dynamic jsou reakce motoru ostřejší a zvuk motoru intenzivnější.
Srdcem trvalého pohonu všech kol quattro je hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená vícelamelová mezinápravová spojka umístěná před zadním diferenciálem. Jejím úkolem je zajišťovat vhodné rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Audi RS Q3 zanechá skvělý dojem svými dynamickými a stabilními jízdními vlastnostmi bez kompromisů v oblasti komfortu. Sportovní podvozek RS snižuje karoserii vysokovýkonného kompaktního SUV o 25 mm. Akumulátor je umístěn v zavazadlovém prostoru, aby bylo dosaženo příznivějšího rozložení hmotnosti. Zadní kola jsou nezávisle zavěšena prostřednictvím čtyř ramen na každé straně.
Audi RS Q3 bude pro český trh sériově vybaveno 18“ koly z lehké slitiny. V nabídce jsou rovněž 19“ i 20“ kola. Odvrtávané kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají na předních kolech modelu RS Q3 speciální konstrukci se zvlněnými vnějšími okraji, která ušetřila přibližně jeden kilogram hmotnosti. Kotouče mají průměr 365 mm a jsou svírány černě lakovanými osmipístkovými třmeny s logy RS. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC má sportovní režim a může být také kompletně deaktivován.
Audi RS Q3 nabídne ozdobné prvky karoserie a podélné střešní nosiče z matného hliníku, speciální prahové lišty a ozdobné obložení ve výplních dveří, leskle černá voštinová mřížka masky chladiče vpředu, přední nárazník RS a logo quattro v předním otvoru pro přívod vzduchu. Záď zvýrazňuje velký střešní spoiler, zadní nárazník s osobitým vloženým difuzorem, velká eliptická koncovka výfuku a logo RS Q3. Dynamický vrcholný model je s délkou 4410 mm o 25 mm delší než Audi Q3. Jeho provozní hmotnost činí 1730 kg.
Na sportovní linie exteriéru navazuje design interiéru. Přístroje mají šedé podklady s bílými stupnicemi a červenými ručičkami. Kontrastní stehování v šedém odstínu Rock zdobí tříramenný multifunkční volant se zploštělou spodní částí věnce a páku voliče. Řidič si prostřednictvím menu RS v informačním systému může nechat zobrazit rovněž ukazatel plnicího tlaku, teplotu oleje a stopky pro měření časů dosahovaných při jízdě na okruhu. Součástí sériové výbavy jsou rovněž sportovní sedadla s reliéfními logy RS Q3, čalouněná kombinací černé Alcantary a kůže. Zavazadlový prostor má základní objem 356 litrů, který lze zvětšit na 1261 litrů sklopením dělených opěradel zadních sedadel. Sériově se dodává praktická otočná podlaha.
Mezi další prvky sériové výbavy modelu Audi RS Q3 patří kromě informačního systému řidiče ve specifické úpravě RS také parkovací asistent Plus, Audi Sound System s deseti reproduktory, světlomety Xenon Plus a zadní světlomety LED. Pokud zadní světlomety nesvítí, mají tmavě červené zabarvení. V oblasti informačních a zábavních systémů s modulární koncepcí je na výběr široká škála možností. Na vrcholu stojí navigační systém MMI Navigation Plus s pevným diskem. Audiosystém Bose vytváří prostorový zvuk prostřednictvím 14 reproduktorů napájených zesilovačem o výkonu 465 W, zatímco Bluetooth autotelefon online společně s hotspotem WLAN připojí vysokovýkonné kompaktní SUV k internetu, a tím mimo jiné zajistí přístup k internetovým službám Audi Connect.
Cena pro český trh zatím není známa, v Německu byla základní cena stanovena na 54 600 Euro (v přepočtu cca 1,39 milionu korun). Dodávky modelu Audi RS Q3 zákazníkům začnou na podzim 2013.
Zdroj: Audi