Audi Sport Quattro Concept – Bestie se vrací!

Z automobilových fandů se nenajde snad nikdo, kdo by neznal šílené Audi Quattro, které se prohánělo na světových tratích rally v později zakázané skupině B. Na tento model chce automobilka navázat a na autosalon do Frankfurtu přiveze koncept Sport Quattro.

Design koncepčního Audi má za cíl splnit řadu úkolů. Přirozeně mnoha prvky připomíná původní Quattro a zároveň představuje jeho moderní podobu, přitom ale všechna řešení exteriéru jsou v souladu s možným závodním nasazením, nic tedy není pouze na efekt. Sport Quattro má dále předznamenat budoucnost designu značky.

Interiér konceptu je přísně funkční a svým designem trochu připomíná italské vozy Ferrari. Vše je totiž soustředěno na řidiče a většina nejdůležitějších ovládacích prvků našla své místo na sportovním volantu. Kabina vozu nabídne místo ve skořepinových sedačkách čtyřem osobám.

Na konstrukci karoserie byla použita vysokopevnostní ocelhliník, zatímco přední kapota, střecha a víko kufru je zhotoveno z karbonových vláken, stejně jako řada aerodynamických prvků exteriéru. Cílem byla co nejnižší váha, přesto Sport Quattro nepatří mezi muší váhy. Při rozměrech 2.784mm rozvoru, 4.602mm délky, 1.964mm šířky a 1.386mm výšky koncept váží 1.850kg. Na vině je především pohon všech kol quattroelektromotor s bateriemi.

Ano, čtete správně – Sport Quattro je totiž hybrid! Základem je zážehový twin-turbo V8 o objemu 4.0 litru, výkonu 560 koní a točivém momentu 700Nm. Mezi motorem a osmistupňovou jednospojkovou převodovkou od ZF je instalován elektromotor diskovitého tvaru, který poskytuje 150 koní400Nm. Energii si bere z kapalinou chlazených lithium-iontových baterií o kapacitě 14.1kWh umístěných v zadní části vozu. Celkový výkon soustavy je 700 koní a točivý moment 800Nm.

Díky hybridnímu pohonu je koncept Sport Quattro údajně schopný jízdy s kombinovanou spotřebou 2.5 litru na 100km, zatímco emise CO2 Audi udává hodnotou 59g/km. Těchto výsledků je také dosaženo úspornými úpravami zážehového motoru. Ten dostal systém COD, který v případě potřeby z činnosti odpojí polovinu válců, a dnes již téměř všudypřítomný start-stop.

Mohlo by vás zajímat:  Chevrolet Corvette láká na rozmanitost. Změnit lze barvu karoserie, brzdových třmenů i bezpečnostních pásů

Koncept Sport Quattro je schopen provozu ve třech režimech. Nejekologičtějším je EV, který k pohonu využívá pouze elektromotoru, emise jsou tedy v tu chvíli nulové a dojezd na baterie činí až 50 kilometrů. Druhým je režim Hybrid, využívající spolupráce zážehového motoru a elektromotoru za účelem dynamičtější, přesto stále velmi úsporné jízdy. Pro petrolheady je nejzajímavějším režim Sport, kdy spalovací motor i elektromotor spolupracují za účelem dodání co nejintenzivnějších jízdních zážitků. V tuto chvíli koncept zvládně sprint z klidu na 100km/h během 3.7 sekundy a maximální rychlost činí 305km/h.

Pro co nejsportovnější výkony je naladěn také pohon všech kol quattro, který na zadní nápravě disponuje sportovním diferenciálem. Na jistotu v zatáčkách je zaměřen také podvozek a sílu hnacího ústrojí má na silnici za úkol přenášet čtveřice 21-palcových kol. Naopak krotit Sport Quattro v rozletu se budou snažit mohutné karbon-keramické brzdové kotouče.

Mnoho z nás určitě hybridní pohon konceptu zklamal a raději bychom viděli evoluci konceptu Quattro z Paříže 2010, který měl pod kapotou pouze zážehový pětiválec. Ale je pravda, že ve své době původní Quattro využívalo také nejšpičkovější dostupnou techniku, která mnohdy ani nebyla pořádně vyzkoušená. V tomto ohledu jde tedy koncept Sport Quattro ve stopách původního ikonického Quattra.

Co se sériové podoby konceptu týče, automobilka údajně zvažuje limitovanou produkci. Není zatím však jisté, kdy bychom se něčeho takového mohli dočkat a jakou cenu by znovuzrozené Quattro dostalo. Hovoří se ovšem něco o roce 2015 nebo 2016 a ceně přesahující 5 milionů korun.

Zdroj: Audi