Auta se stále zvětšují, ale oproti málo známému vozu Tatra vypadají jako blechy

Možná jste slyšeli o mnohasetmetrových silničních vlacích, které křižují Severní Ameriku nebo Austrálii. Ty táhnou obří trucky s ohromným výkonem. Největší české auto všech dob jejich kolosálních rozměrů sice nedosahuje, i tak jde však o pořádného macka. Devadesátitunové monstrum dlouhé 18 metrů konstrukčně vychází z Tatry T815-7 a prodávalo se za 10 milionů korun. To je ještě velmi příznivá cena, vezmeme-li v potaz velikost auta a také skutečnost, že jde vlastně o stroj vyráběný na zakázku.

Tatra T815-7

Za zmínku nicméně stojí i původní Tatra T815-7, která má hned několik variant podvozku, přičemž nejběžnější jsou armádní speciály s pohonem 6×6. Ostatně, pro armádní použití tyto trucky vznikly, jsou zkonstruovány tak, aby byly snadno přepravitelné v dopravních letadlech, které běžně využívá NATO, zejména se stroji C-130 Hercules. A nechybělo málo a Tatra T815-7 mohla sloužit i v americké armádě, to ve variantě 10×10, v tendru však kopřivnická automobilka nakonec neuspěla, a tak zůstalo jen u tří prototypů.

Zdroj obrázku: TATRA

K instalaci vrtné věže

V roce 2015 dostala kopřivnická firma unikátní zakázku na konstrukci nového obřího trucku s podvozkem 16×8, který by byl dostatečně velký a výkonný, aby mohl převážet mobilní ropnou věž a být tak využíván při její instalaci. Taková zakázka se pochopitelně neodmítá, už jen pro prestiž, kterou výrobci přináší. Konstruktéři Tatry přišli s modelem, který je na své rozměry velmi výkonný a rychlý, uznejte sami:

  • Motor: vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32 o objemu 32 litrů
  • Výkon: 1 132 koní
  • Maximální rychlost: 60 km/h
Zdroj obrázku: TATRA

Na rozdíl od jiných podobně velkých speciálů má tahle obří Tatra silniční homologaci, protože má dostatečnou rychlost k jízdě po běžných silnicích. Nejde tak jen o jednoúčelové vozidlo ke speciálním úkolům a Tatra jej teoreticky může kdykoli znovu zařadit do výroby i prodeje.

Zdroj: Autorský text
Komentáře

O Karel Michalec

Kontakt na autora: [email protected]

Zobrazit více příspěvků autora