Auto v minimálním provozu vyžaduje paradoxně větší údržbu

Car Repair 362150 1920

Mezi českými řidiči koluje řada mýtů. Často se bohužel týkají také údržby auta. Mezi ty nejběžnější mýty patří, že pokud máte auto jen na několikakilometrové dojíždění do práce a z práce a za celý rok s ním najedete sotva dva tři tisíce kilometrů, nemusíte se o něj prakticky vůbec starat. To pochopitelně není pravda. Řada komponentů naopak trpí více, pokud auto využíváte jen málo. Způsobu, jakým s autem jezdíte, je v každém případě třeba přizpůsobit také jeho údržbu.

Mohlo by vás zajímat:  Z kombíku si udělal výkonné monstrum. Mnohé úpravy se mu pod kapotu nevešly

Motor může rezivět

Nedostatkem provozu paradoxně může trpět hlavně motor auta. Pokud s autem jezdíte pravidelně a dost, jednotlivé součástky motoru jsou promazávané motorovým olejem. A pokud ten není příliš vyjetý nebo kontaminovaný, motor je díky tomu v bezpečí před korozí. Pokud však s autem jezdíte jen minimálně, motor může začít rezivět, protože není dostatečně naolejovaný. Trochu paradoxně je tak měnění či doplňování motorového oleje u málo využívaných aut ještě důležitější než u aut, která každý den najedou stovky kilometrů.

Mohlo by vás zajímat:  Číňané nabízí Evropě luxusní a výkonný elektromobil za cenu, která konkurenci nepotěší
Zdroj obrázku: Pixabay

Další provozní kapaliny

A nejde jen o olej, ale také o další provozní kapaliny. Nedostatkem zápřahu může trpět i převodovka, ve které je pro změnu třeba měnit převodovkový olej. A u nepříliš často využívaných aut rozhodně není od věci ani pravidelná kontrola brzdové kapaliny. Také voda v ostřikovačích se může začít časem zhoršovat, zejména pokud je smíchaná s nějakou nemrznoucí směsí, která v ní po čase začne krystalizovat.

Neparkujte venku

Pokud vaše auto skutečně tráví na silnici jen minimum čas a své parkovací místo téměř neopouští, měli byste mu zajistit garážové stání. Stálá teplota je totiž k jednotlivým komponentům podstatně šetrnější než změny, kterým je vůz během roku vystaven. Nehledě na to, že v garáží je auto v bezpečí před nadměrnou vlhkostí a rozmary počasí, ale také před slunečními paprsky, které degradují gumové prvky vozu.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora