Automobilkám na Slovensku prý končí žně. Odborníci v automobilovém průmyslu začínají upozorňovat na potíže, které by mohly stěžejní odvětví slovenského průmyslu ohrozit. Továrny na auta Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne v poslední době ve velkém propouští. Na Slovensku, které je v přepočtu na obyvatele největším světovým výrobcem aut, je to pro mnohé šok. Řada lidí věřila, že práce v automobilkách je zlatý důl, který je hlavně skoro nevyčerpatelný. Jednoduše práce, o kterou se nemusíte bát. Teď je ale, zdá se, všechno jinak.
Jedno z deseti míst
Automobilové odvětví se na ročním hrubém domácím produktu podílí asi 12 procenty a je v něm více než každé desáté pracovní místo na Slovensku. Jenže řada faktorů směřuje k tomu, že slovenské automobilky už nebudou tak nevyčerpatelným zdrojem dobře placeného zaměstnání. Na vině je konkurence levnějších zemí z jihovýchodní Evropy, přesun k elektromobilům i globální obchodní napětí.
Samotný Volkswagen prý uvažuje o výstavbě nového závodu ve východní Evropě. Cílí ale spíše na Srbsko, Bulharsko nebo Turecko. A Volkswagen není jedinou automobilkou, která propouští. Podobně je na tom i bratislavská pobočka Audi, která vyrábí vozy Q7 a Q8. To uvedlo do stavu pohotovosti nejen zaměstnance, ale také slovenskou vládu, a zvláště pak ministerstvo hospodářských věcí. V automobilovém průmyslu pracuje přes 300 000 lidí. Pokud by tato pracovní místa zmizela, byl by to velmi vážný problém pro celou slovenskou ekonomiku.
Nové pobídky
Vláda tedy schválila pobídky na zvýšení prodeje elektrických aut a oznámila daňové úlevy až do výše 200 procent z částky, která se investuje do vývoje a výzkumu. Současně však zavedla další pracovněprávní pravidla, které atraktivitu Slovenska v očích automobilek snižují. Jde zejména o požadavky na růst minimální mzdy a zvýšení příplatků za práci v noci. A Slovensko rozhodně není jedinou zemí střední Evropy, která čelí podobným potížím.
Podobně je na tom i Česká republika, která je domovem Škody ze skupiny Volkswagen, a Maďarsko, kde mají závody BMW a Daimler. Tyto země jsou také velmi výrazně závislé na zahraničních investicích, a pokud by se závody měly přesunout dál na jih či východ, byla by to pro ně dost závažná komplikace.
Navíc řada automobilek nyní pozastavuje plány na expanzi, jelikož globální ekonomická situace není příliš příznivá. Růst ekonomiky celosvětově klesá a budoucnost je zatím nejistá. Volkswagen například letos omezil výrobu v Bratislavě a vrátil zpět zaměstnance, které si v roce 2016 vypůjčil z maďarské továrny Audi. Nyní tedy automobilky i státy hrají vyčkávací hru s nejistým výsledkem. Jisté ale je, že konkurence roste jinde, a proto by se měly vlády středoevropských států zaměřit na udržení stávajících investic.