Automobilky na Slovensku ve velkém propouští. Dotkne se krize i ČR?

Bratislava 1905408 960 720[1]

Automobilkám na Slovensku prý končí žně. Odborníci v automobilovém průmyslu začínají upozorňovat na potíže, které by mohly stěžejní odvětví slovenského průmyslu ohrozit. Továrny na auta Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne v poslední době ve velkém propouští. Na Slovensku, které je v přepočtu na obyvatele největším světovým výrobcem aut, je to pro mnohé šok. Řada lidí věřila, že práce v automobilkách je zlatý důl, který je hlavně skoro nevyčerpatelný. Jednoduše práce, o kterou se nemusíte bát. Teď je ale, zdá se, všechno jinak.

Jedno z deseti míst

Automobilové odvětví se na ročním hrubém domácím produktu podílí asi 12 procenty a je v něm více než každé desáté pracovní místo na Slovensku. Jenže řada faktorů směřuje k tomu, že slovenské automobilky už nebudou tak nevyčerpatelným zdrojem dobře placeného zaměstnání. Na vině je konkurence levnějších zemí z jihovýchodní Evropy, přesun k elektromobilům i globální obchodní napětí.

Mohlo by vás zajímat:  Potřebujete natankovat? V ČR jsou benzinky téměř všude

Samotný Volkswagen prý uvažuje o výstavbě nového závodu ve východní Evropě. Cílí ale spíše na Srbsko, Bulharsko nebo Turecko. A Volkswagen není jedinou automobilkou, která propouští. Podobně je na tom i bratislavská pobočka Audi, která vyrábí vozy Q7 a Q8. To uvedlo do stavu pohotovosti nejen zaměstnance, ale také slovenskou vládu, a zvláště pak ministerstvo hospodářských věcí. V automobilovém průmyslu pracuje přes 300 000 lidí. Pokud by tato pracovní místa zmizela, byl by to velmi vážný problém pro celou slovenskou ekonomiku.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Fabia dnes oficiálně vstupuje na český trh. Zákazníci preferují vyšší výbavu, litrový motor, ale i nudné barvy

Nové pobídky

Vláda tedy schválila pobídky na zvýšení prodeje elektrických aut a oznámila daňové úlevy až do výše 200 procent z částky, která se investuje do vývoje a výzkumu. Současně však zavedla další pracovněprávní pravidla, které atraktivitu Slovenska v očích automobilek snižují. Jde zejména o požadavky na růst minimální mzdy a zvýšení příplatků za práci v noci. A Slovensko rozhodně není jedinou zemí střední Evropy, která čelí podobným potížím.

Podobně je na tom i Česká republika, která je domovem Škody ze skupiny Volkswagen, a Maďarsko, kde mají závody BMW a Daimler. Tyto země jsou také velmi výrazně závislé na zahraničních investicích, a pokud by se závody měly přesunout dál na jih či východ, byla by to pro ně dost závažná komplikace.

Mohlo by vás zajímat:  Seat uvádí do prodeje Leon X-Perience

Navíc řada automobilek nyní pozastavuje plány na expanzi, jelikož globální ekonomická situace není příliš příznivá. Růst ekonomiky celosvětově klesá a budoucnost je zatím nejistá. Volkswagen například letos omezil výrobu v Bratislavě a vrátil zpět zaměstnance, které si v roce 2016 vypůjčil z maďarské továrny Audi. Nyní tedy automobilky i státy hrají vyčkávací hru s nejistým výsledkem. Jisté ale je, že konkurence roste jinde, a proto by se měly vlády středoevropských států zaměřit na udržení stávajících investic.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora