Za kolik jezdíš?
Jistě víte, jakou má vaše auto spotřebu. Z toho pak snadno zjistíte, že vás každá jízda stojí například „dvě kačky na kilák“. Víte ale, že to zdaleka není konečné číslo? Na kanystru benzínu ještě nikdo nikam nedojel, takže k jízdě potřebujete taky auto koupit, přihlásit, pojistit nebo mu zajistit servis. To všechno dnes stojí nemalé částky, které se v ceně každé cesty projevují ať chcete nebo ne.
Realitou dneška jsou města přeplněná auty, nedostatek volného parkování a stále dražší paliva či dálniční známky. Jednoduše ideální doba, kdy je třeba zvažovat nutnost každé cesty, protože jako řidič nemáte zrovna na růžích ustláno. Způsobů, jak celkové náklady spočítat, je mnoho. Ale o nich dnes psát nebudu. Rád bych se věnoval car-sharingu neboli sdílení aut, které vám může pomoct si počítání zjednodušit a ušetřit nemálo starostí a možná i peněz.
Co je car-sharing?
Systém sdílení vozidel je řešením pro lidi, kteří nepotřebují jezdit automobilem každý den. Nejlépe funguje v oblastech s velkou hustotou obyvatel a dobrou obsloužeností veřejnou dopravou, tedy nejčastěji větších městech – ale ani to není pravidlem. Základní koncept je však téměř vždy stejný: právnická osoba (firma, družstvo, sdružení či jiný ziskový či neziskový subjekt) vlastní a provozuje vozový park, ke kterému mají klienti neomezený přístup. Každý klient tohoto subjektu pak má k dispozici řadu vozidel, většinou od malých městských až po velké dodávky. Pro každou jízdu si tak může vybrat nejvhodnější auto. Chystáte větší nákup, rodinnou dovolenou nebo snad stěhování? No problem. Vyberte si auto, zvažte čas, kdy ho potřebujete a předem si jej rezervujte přes internet nebo telefon. Auta mají většinou vyhrazená místa různě po městě, takže berete to, které vám stojí 5 minut chůze od domu. Odemknete auto (například přidělenou čipovou kartou), jedete, kam potřebujete, vratíte se a každý měsíc zaplatíte vyúčtování za všechny cesty. Toť vše, třeba jako ze telefon.
Odborníci uvádějí, že pokud ročně najezdíte přibližně do 10 tisíc kilometrů, tak se vám kupovat vlastní auto nevyplatí. Nejde však jen o finanční úsporu, carsharing šetří také vaše starosti i čas. Nemusíte se starat o nákup auta, opravy, pojištění nebo údržbu či prodej. Car-sharing je vlastně obdobou autopůjčovny, ovšem mnohem pružnější, příjemnější a pro typické cesty i levnější. Na rozdíl od půjčoven jsou sdílená auta k dispozici 24 hodin denně, carsharingové společnosti účtují poplatky už od jednotek hodin, ne po celých dnech. Uzavírání smlouvy absolvuje uživatel jen jednou, pak už jen rezervuje a jezdí a jezdí a jezdí…
V zahraničí je carsharing trhákem posledních pár desítek let. Ve Švýcarsku jej používá přes sto tisíc klientů, v Německu asi dvakrát tolik, v Británii je to podobné. Uživatele najdete také v Rakousku, zemích Beneluxu, Skandinávii nebo Itálii. I v USA nebo Kanadě byste našli statisíce klientů. Pro představu: Největší celosvětová firma Zipcar má dnes téměř čtvrt milionu zákazníků, kteří užívají víc než 11 tisíc aut.
Carsharing v České republice
Brněnské Autonapůl je první a zároveň stále jediný úspěšně fungující český car-sharing. Vzniklo už v roce 2003 jako občanské sdružení, nyní funguje na družstevní bázi. V posledních letech jsme prošli stadiem rychlého růstu, v současné době máme 11 automobilů.
Ty jsou k dispozici více než 60 klientům, mezi kterými najdeme rodiny s dětmi, jednotlivce, živnostníky i neziskové organizace. Každé auto prochází pravidelným servisem a prohlídkami, má dálniční známku a vždy ty správné pneumatiky. Je možné využít další příslušenství jako střešní nosiče nebo přívěsný vozík. Právně je Autonapůl družstvem, klienti při vstupu pouze podepisují rámcovou smlouvu. Nyní připravujeme možnost bezkontaktního předávání aut a jejich odemykání přes mobilní telefon, stejně jako časem přidáme také vyhrazená parkovací místa.
Jste z Brna či okolí a zaujalo vás to? Za jakých podmínek se můžete stát uživatelem a kolik vás to bude stát, najdete na webu www.autonapul.org. Jste odjinud a rádi byste rozjeli car-sharing u vás? Napište nám, třeba můžeme pomoct. Můžete naši činnost sledovat také na Facebooku.
Michal Šimoník
Autonapůl
www.autonapul.org