Autosalon Bratislava 2013

Již po třiadvacáté se v bratislavské Inchebě konal tradiční bratislavský autosalon. Organizátoři již dopředu avizovali až 88 slovenských premiér od 41 vystavovatelů. 

Už v loňském roce se po několika letech úpadku autosalon až obdivuhodně zvednul. Letos sice opět chyběli někteří významní výrobci (Alfa Romeo, BMW, Mini, Mitsubishi či Subaru), celkově se ale dá letošní ročník považovat za větší a lepší. 

Výstava by se dala pomyslně rozdělit na dvě části – horní a dolní patro bratislavského výstaviště. Dole se konala výstava Exclusive Salon (automobilky Porsche, Ferrari, Lamborghini, Bentley, McLaren, Aston Martin a Rolls-Royce), svůj stánek zde měla některá významná slovenská automobilová média a v hale D byla vytavena auta značek Lancia, Jeep, Chevrolet, Citroёn, Nissan, Fiat, Cadillac, Radical a po jednom autě tu měl Lotus a Corvette.

Za největší taháky spodního patra by se dal považovat Jeep Grand Cherokee SRT-8, Chevrolet Trax, Citroёn DS3 Cabriolet a Cadillac ATS. Nissan místo avizovaného nového Notu přivezl pařížskou studii TeRRA. Nejpříjemnějším překvapením pro mě byl Chevrolet Trax. Sympatický design je podtržen podobně sympatickým interiérem a solidním prostorem pro zadní cestující i zavazadla. 

Největší zážitkem bylo ale i tak „posezení“ v Grand Cherokee SRT-8. Sportovní sedačky a pocit, že i s velmi těžkým teréňákem můžete ukázat světla kdejakému BMW je prostě k nezaplacení. U Citroёnu zaujala výsostné postavení DS3 Cabrio spolu s DS5. A zatímco DS5 jsem kritizoval už při prvním nasednutí předloni ve Frankfurtu, na DS3 nemohu říct křivého slova. Možná až na lehce nepohodlná sedadla. Citroёnu se také povedl facelift C3 i C3 Picasso. Rozhodně palec nahoru!

Zážitek Vám jistě připraví i Nissan Juke Nismo. V prodeji je sice i u nás, na vystavě podobného ražení ale působí jako příjemné zjevení. Jen škoda již zmiňovaného Notu. Cadillac ukázal zcela nový sedan ATS, na kterém mě osobně nejvíce irituje ovládání na středové konzoli, modernizované SUV SRX nebo mastodontní hybridní Escalade. Středem expozice však i tak byla „Vette“ Grand Sport

Mohlo by vás zajímat:  Nová generace Opel Corsa se začíná odhalovat světu

Horní patro bylo rozděleno na haly B0, B1, B Střed a B2. Halu B0 si pro sebe zabral koncern Volkswagen, přičemž rozhodně nejobletovanější novinkou byla nová generace Octavie. Musím říct, že hlavně v bílé barvě vypadá model skvěle. Hodně ale bude záležet na výběru kol. Ještě lépe než liftback pak vypadá kombi. To navíc nadchne i prostorem pro zavazadla a cestující vzadu. Ale pokud hledáte kombi na dlouhé trasy, zamiřte k Superbu. Tolik pohodlí na zadní sedadlech si v žádném jiném autě neužijete. 

Volkswagen, Seat i Audi vynechali všechny novinky ze ženevského autosalonu, takže můžeme přistoupit k hale B1. Zde své produkty ukazovala Kia, Mercedes-Benz, Toyota, Lexus, Suzuki, Jaguar, Land Rover, Range Rover a Volvo. 

Asi nejnabitější byl stánek Mercedesu. Modernizovaná třída E včetně verze kupé, malé CLS s označením CLA a hlavně A45 AMG Edition 1. Pokud to vezmu postupně, tak asi nejpovedenější auto z novinek je modernizované éčko v provedení kupé. Facelift mu (i když mi to z obrázků nepřišlo) velmi prospěl. Na druhé místo řadím trošku pouťově vypadající A45 AMG Edition 1. Nejhorší z novinek trojcípé hvězdy tak pro mě je asi CLA. Design je sice velmi elegantní, uvnitř je ale proklatě málo místa. 

Pokud jsem nazval A45 AMG Edition 1 pouťovou atrakcí, Kia Pro_Cee’d GT je naprostý opak. Decentní úpravy třídvéřového hatchbacku posunuly styling zase o několik kilometrů dál. Povedený je rovněž decentní interiér. Jen ten motor by mohl být silnější… Naproti Volvo ukázalo modernizovanou dvojici S60 a XC60. U malého SUV si faceliftem nejsem jistý, sedanu S60 však modernizace jednoznačně prospěla. Otázkou zůstává, na kolik za to může modrá barva karosérie. 

Mohlo by vás zajímat:  Nová Kia Sportage se české veřejnosti poprvé představí na veletrhu e-SALON

Toyota ukázala v premiéře novou generaci SUV RAV4 a také kombi Auris Touring Sports. RAV4 na mě udělala velký dojem. Nejen designem, ale i pozicí za volantem a hlavně místem na zadních sedadlech. Při sednutí tzv. „za sebe“ jsem neměl vůbec žádný problém, ba naopak. To Auris TS je trošku jiná káva. Už design musím rozkousávat pěkně dlouho a místo na zadních sedadlech? Nic moc… Ještěže ten kufr vypadal dost velký. 

Hala B Střed patřila Hondě, poslední hala B2 potom Opelu, Hyundai, Renaultu, Dacii, Peugeotu a Mazdě. Nejvíce novinek ukázali oba francouzští zástupci – Renault (spolu s Dacii) a Peugeot. Přesto bych z této skupinky značek vyzvednul nejvíce Opel a jeho kabriolet Cascada. Nejen, že na fotkách vypadá skvěle… On i v reálu vypadá parádně! Velikostně tak akorát – ani málo, ani moc. Designově vyvážený mix mezi Astrou a Insignií… 

Hyundai se pochlubil konceptem i20 WRC, prodlouženým modelem Grand Santa Fe a sportovními modely Genesis a Veloster Turbo. Na rovinu – fluidní design už pro mě začíná ztrácet kouzlo. i40 to třeba sluší, ale Genesis nebo i30 množstvím kudrlinek, záhybů a linek rozhodně neokouzlí. Musím ale vyzdvihnout vzhled obou verzí modelu Santa Fe, v případě verze Grand je třeba zmínit i velký vnitřní prostor.

Francouzský lvíček lákal návštěvníky především na malý crossover 2008. Trošku v pozadí tak zůstala dvojice 208 XY a 208 GTI, stejně jako sedan 301. 2008 zaujme vzhledem, co ale vadí je až příliš komplikovaný interiér a méně místa na zadních sedadlech. 301 (stejně jako kolega C-Elysée od Citroёnu) také bodují vzhledem, interiér už je bohužel o několik levelů níž. Design plastů, zpracování, prostor pro hlavu na zadních sedadlech a to nehovořím o opěrkách hlavy.

208 GTI nyní postavím do konfrontace s Renaultem Clio RS 200 EDC, další slovenskou premiérou. Pokud pominu motory a převodovky obou aut a porovnávám tato auta čistě pocitově, vede u mě Peugeot. Design je daleko méně agresivní a více uhlazený, spoléhající se na detaily. Naproti tomu Clio okamžitě upoutá pozornost výraznou žlutou barvou a designem přední části. Interiér Renaultu byl (alespoň u mnou zkoušeného kusu) laděn do červeno černé kombinace. A to vozu sluší. Nicméně degradují ho detaily – nálepka Renault Sport a některé podivně vypadající plasty. GTI sice také není žádný přeborník v materiálech, v jeho sedadlech se lépe sedí a prvky středové konzole jsou mi tak nějak bližší. Vytknout bych však měl malý volant a špatně čitelné budíky přes tlustý věnec. 

Mohlo by vás zajímat:  Japonské Mitsubishi ukáže v Tokiu trojici konceptů

A co dál ukázal Renault? Především malý crossover Captur, který zaujal nejednoho návštěvníka zdařilým designem. Horší to však bylo v interiéru. Jak hlásá slogan na sedan Fluence, budete si připadat jako v opravdové limuzíně. Po dlouhé době jsem ho totiž opět vyzkoušel a uznale jsem musel pokyvovat hlavou nad nabídkou místa. Jedna poznámka se váže ke Cliu – nekupujte si nejrůznější dekory interiéru. Plast na volantu je totiž velmi špatně uchycen a hrozí, že si o něj pořežete ruku. 

A čím lepším uzavřít procházku po bratislavském výstavišti, než Mazdou. Ta představila hlavně mimořádně dobře vypadající Mazdu 6. Už při prvním kontaktu loni v Paříži jsem chválil prostor na zadních sedadlech, zejména pak u verze kombi. Vyjádřil jsem ale také svou obavu o designu v jiné, než červené barvě. Zbytečně! V Bratislavě se totiž nacházela i „šestka“ v bílé barvě a vypadala také velmi povedeně. 

To byl ve zkratce letošní bratislavský autosalon, který nabídl mnohým fanouškům takový lehký nádech ženevského autosalonu. Kdo přijel, mohl vidět více méně všechny důležité novinky první poloviny roku, které by jednotlivým značkám mohly pomoct zvednout skomírající prodeje na některých trzích v Evropě.