Baterie z elektromobilů končí v přírodě. V Národním parku Yellowstone

Co s bateriemi z elektromobilů? Velké téma, které zatím nemá nijak odpovídající řešení. Samozřejmostí by měla být jejich recyklace. Taková, kdy se rozeberou na jednotlivé materiály a ty se následně mohou využívat. Otázkou je, jak to bude proveditelné za pár let, až bude počet elektromobilů stoupat a zda je vůbec technologicky možné takový nápor baterií zpracovávat. Na to si budeme muset počkat.

Některé baterie z elektromobilů končí v přírodě

Jsou různé cesty, co se dá s použitými bateriemi udělat. Některé se mohou poslat na recyklaci a jiné mohou klidně skončit i v přírodě. Příkladem je Národní park Yellowstone, kam míří baterie jak z elektromobilů, tak i z plug-in, stejně jako z klasických hybridů. A to z důvodu, že v daných vozech jsou již pro svou ztrátu kapacity v podstatě nevyužitelné.

Co s nimi bude dále?

Pokud si říkáte, že jsou zde baterie jenom tak pohozeny v přírodě, není tomu tak. Národní park Yelowstone je dále využívá. Vznikly zde takzvané velkokapacitní sklady energie, která se ukládá právě v použitých bateriích. Zatímco jedna taková baterie moc energie neuchová, když se jich spojí dostatek, jde o celkem slušný záložní zdroj. A vzniklý v podstatě z odpadu, a to bez nutnosti ho i jakkoliv zpracovávat. Stačí ho pouze správně zapojit.

Elektřina pro potřeby parky

Národní park Yellowstone díky vysloužilým bateriím z elektromobilů může jednoduše ukládat elektřinu vytvořenou pomocí fotovoltaických panelů. Tato uložená elektřina je dostupná pro potřeby parku například v noci, nebo za horších povětrnostních podmínek, kdy panely nezvládají vyrábět tolik, kolik by bylo potřeba.

Podobné systému ukládání energie se mohou jevit jako celkem zajímavá a efektivní možnost ještě před tím, než akumulátory z elektromobilů doslouží úplně a potom už bude klasické recyklace jedinou možností jejich zpracování.

Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora