Bentley uvádí své první sériové SUV

Jednou z neočekávanějších novinek frankfurtské výstavy je Bentley Bentayga, první (no možná tak trochu druhé) SUV britského výrobce. Oproti konceptu EXP 9 F má daleko méně kontroverzní design, především ale nabídne úroveň luxusu, v segmentu velkých SUV doposud nevídanou.

Před dvěma roky prezentovaný koncept se setkal s docela negativními reakcemi, především tedy na design přední části. Designéři tak pořádně zapracovali a výsledkem jsou mnohem uhlazenější tvary, více korespondující s dalšími modely značky. Patrná je inspirace modely řady Continental, zvlášť ve vyobrazeném laku karosérie. Přední světla jsou kompletně složená z LED diod. Zadní reflektory v chromovaném rámečku se už více podobají původnímu konceptu, zajímavější je nicméně spíše jednoduchost a vizuální „čistota“ zadních partií, o velkých oválných koncovkách výfuku nemluvě. Ač to z fotek nemusí vypadat, Bentayga má na délku 5141 mm, na šířku 1998 mm, na výšku 1742 mm a mezi nápravami 2992 mm, čímž se řadí na vrchol své kategorie, či spolu s chystaným Mercedesem GLS a BMW X7 vytvoří samostatnou kapitolu ultraluxusních SUV.

Pokud je někde záhodno hovořit o ultraluxusním SUV, pak je to v interiéru. Ten je kompletně čalouněn kůží a ručně vykládaný dřevem, volit přitom můžete ze čtyř nebo pěti míst k sezení (kufr vždy pojme 430 litrů). V obou případech budou přední sedačky elektricky nastavitelné ve 22 směrech a dostanou masážní strojek, vyhřívání i ventilaci, v případě čtyřmístného uspořádání jsou zadní sedadla elektricky nastavitelná v 18 směrech a mají také masážní funkci, vyhřívání i ventilaci. Mezi nimi je středová konzole s držáky nápojů a USB porty. Multimediální systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou má 60 GB harddisk, zatímco pro zadní cestující jsou připraveny dva tablety s velikostí 10,2 palce a připojením k internetu přes Wi-Fi a síť 4G. Bentley nabídne celkem tři audiosystémy včetně 18reproduktorové aparatury Naim s výkonem 1950 wattů. O dostatečný přísun světla se stará dvoudílná panoramatická střecha, jíž je možná zakrýt elektricky ovládanou roletkou. Pokud bude některý ze zákazníků chtít více, pak je tu program Mulliner s devadesáti novými laky karosérie, patnácti typy koberečků, sedmi ručně vyráběnými designy dřevěné dýhy, patnácti dekoračními lištami a několika druhy litých kol ve velikosti 20, 21 nebo 22 palců (standardem jsou dvacítky).

Mohlo by vás zajímat:  SsangYong ukázal v Paříži dva nové koncepty

Hliníková karosérie, jejíž váha je o 236 kilogramů nižší v porovnání s karosérií ocelovou, stojí na upravené platformě MLB-Evo. Na přední nápravě jsou čtyřprvkové dvojité lichoběžníky, vzadu má místo víceprvková náprava. Vítaným komfortním prvkem je vzduchové odpružení. Pod kapotou je zatím pouze šestilitrový dvanáctiválec o výkonu 608 koní mezi 5250 – 6000 ot./min s točivým momentem 900 Nm mezi 1250 – 4500 ot./min, což z Bentaygy dělá nejsilnější SUV na světě. Také jako vůbec první auto svého segmentu překonalo o jeden kilometr hranici 300 km/h, na stovce se navíc octne za 4,1 sekundy. Při pohotovostní hmotnosti 2422 kilogramů vpravdě úctyhodné výkony. Přes osmistupňový automat ZF, centrální diferenciál Torsen a otevřený zadní diferenciál jsou permanentně poháněna všechna kola. Jakkoliv je dynamika auta dechberoucí, průměrná spotřeba 12,8 l/100 km už tak moc nepotěší.

Součástí výbavy je vedle mnoha bezpečnostních asistentů (adaptivní tempomat, noční vidění, čtení dopravních značek, parkovací asistent) také systém Drive Dynamics Mode, za příplatek je dodáván pro změnu systém Responsive Off-Road Setting s osmi volitelnými režimy, upravující nastavení auta pro jakoukoliv povětrnostní situaci. 

Zdroj: Bentley