Bez sešlápnuté spojky některá auta nenastartují. Nejde o chybu, ale záměrnou vlastnost auta

Start 83084 1280

Kdo si koupí nové auto a sedne do něho, může mít problém s nastartováním. Přitom dělá vše stejně, jako u svého původního vozu. Tedy sedne, vyřadí na neutrál a začne točit klíčkem. A ono se nic neděje a auto nestartuje. V tu chvíli může takový člověk začít zmatkovat a dokonce vinit automobilku z toho, že zcela nové auto už je rozbité a nestartuje. Realita je však trošku jiná a faktem je, že s vozem je vše v pořádku a hlavní chyba je mezi volantem a sedačkou. Tedy na straně řidiče.

Mohlo by vás zajímat:  Na křižovatkách se může rozsvítit i žluté světlo. Řada řidičů vůbec netuší, že tam je
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Bez spojky to nepůjde

Mnoho nových vozů vyžaduje, aby byla při startování sešlápnuta spojka. A je jedno, zda má řidič v danou chvíli zařazenou rychlost, nebo má vyřazeno na neutrál. Pokud spojka sešlápnuta není, může otáčet klíčkem, jak jenom chce, a nic se dít nebude. Jakmile ale spojku sešlápne, stačí otočit klíčkem a vůz se nastartuje. Tato vlastnost některých nových vozů již potrápila a také překvapila mnoho řidičů, kteří ze svého původního auta, kde startovali bez spojky na neutrál, přesedli do jiného.

Mohlo by vás zajímat:  Manuál v koloně je nejenom na obtíž. Opomíjenými chybami dochází k poškozování auta

Není to chyba, ale vlastnost

Řada takto překvapených řidičů zcela logicky začala přemýšlet nad tím, zda se nejedná o chybu auta. Ať už přehlédnutou u všech modelů, nebo výjimečnou, pouze u jejich vozu. O chybu se ale nejedná. Jde o záměr, a to hned ze dvou důvodů.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Prvním důvodem této vlastnosti vozu je eliminace startování bez spojky, se zařazenou rychlostí. V takovém případě by po otočení klíčkem auto několikrát cuklo a poskočilo, což by například na parkovišti mohlo znamenat horké chvilky a riziko nehody. Proč je ale nutné sešlapávat spojku i při vyřazení na neutrál? Je to jednoduché. Sešlápnutím spojky dojde k rozpojení v rámci převodovky a v tu chvíli je startování mnohem jednoduší, a to z hlediska menší námahy jak pro startér, tak i pro akumulátor. Zvláště, pokud mluvíme například o studených zimních startech. Tato vlastnost vozu tedy dokáže napomoci k vyšší životnosti řady komponentů vozu a má tak svou jasnou logiku.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora