Bezplatné nabíjení elektromobilů je nesmyslná cesta. Chudší lidé tím dotují provoz auta těm bohatým

Ve světě bývá běžné, že bohatší lidé různými způsoby pomáhají těm chudším. Ať už je to ve formě příspěvků na charitu, ve formě různých stipendií, nebo ve formě individuální peněžní nebo materiální pomoci. Jsou však oblasti, kde to funguje přesně naopak. Kde chudší lidé přispívají na provoz aut těm bohatším.

Ceny elektromobilů nejsou nízké

Tou oblastí, kde chudí přispívají bohatým, je elektromobilita. Konkrétně hojně využívané možnosti bezplatného dobíjení. Nutno říct, že elektromobily nejsou nijak zvlášť levným vozem. Řada lidí si nemůže dovolit ani standardní vůz se spalovacím motorem, natož elektromobil. Stačí se podívat do ceníku a je jasné, že vozy na elektřinu jsou skutečně určené hlavně těm bohatším lidem.

Výhody bezplatného dobíjení

Kladem elektromobilů je jejich levný provoz. Zatímco auto se spalovacím motorem může mít náklady na kilometr v korunách, v případě elektromobilu to jsou desetihaléře. Ale může to být i nula v případě využití bezplatného dobíjení. To je často k dispozici například na parkovištích nákupních řetězců nebo v garážích obchodních center. Majitel elektrického vozu tak může doplnit potřebnou energii zcela zdarma.

Zdroj obrázku: Freepik

Elektřina není zadarmo

Elektřina samozřejmě není zadarmo a někdo ji musí zaplatit. Aby mohl majitel elektromobilu dobít své auto bezplatně, musí energii zaplatit někdo jiný. Nejčastěji je to pochopitelně obchodní řetězec, který nabíjení zdarma umožní. Ten logicky nechce být na této službě škodný a musí upravit příjmy tak, aby netratil. A jak zajistit, aby byl zisk i nadále dostatečný? Pochopitelně zdražováním. V každém kusu koupeného zboží je tak více či méně započtena určitá část energie, kterou si bezplatně odčerpá majitel elektromobilu.

Nutno říct, že aktuálně je v naší zemi elektrických aut stále málo a odběr není zase až tak výrazný, aby se zdražovalo rapidně. Jednou však tato doba přijde a je otázkou, zda začnou platit za odběr majitelé elektrovozů, nebo se zdraží zboží, aby zisky zůstaly stejné.

Zdroj: https://blog.evbox.com/ev-charging-infrastructure-incentives-eu, https://blog.wallbox.com/ev-incentives-europe-guide/