BMW a sedm stupňů pro manuál – jiný pohled

Přátelé, tak BMW představilo sedmistupňový manuál. Po této větě každý zbystří a většina z nás Evropanů odkojených na manuálech s háčkem jistě zajásá. Osmistupňový automat ZF je sice famózní a asi bude brzy drtivě převládat, nicméně klasici odpoví: manuál je manuál. A to se ještě můžeme dočkat osmi a posléze i devíti stupňů… Jako zarytý příznivce manuálních převodovek si nemůžu odpustit pár poznámek.

Problémem je, že jakmile člověk zjistí, jak složitý mechanismus se skrývá v kulise řazení, který nedovolí přeřadit třeba o tři, čtyři stupně, znejistí. Technika jde kupředu a do budoucna asi musíme u BMW počítat, že naše „tahy“ řadící pákou bude hlídat několik senzorů a magnetoreologická a elektroreologická kapalina v kulise řazení, která bude „řídit“ dráhy řazení pomocí změny viskozity tak, abychom nezařadili špatně. Sedmička se navíc řadí trochu netradičně do boku. A ještě přibude možnost zvolit tuto převodovku ve verzi bez spojkového pedálu s elektromechanickým řazením a v tomto případě si myslím, že už můžu zrovna zvolit ZF, protože pedál spojky je dle mého soudu poměrně důležitý prvek u manuální převodovky…

Mohlo by vás zajímat:  Konec zbytečných pokut se blíží. Policie má v plánu (opět) zavést populární domluvu

Tak můžu si řadit sám, nebo nemůžu? Proč tedy nenechali ideálních šest rychlostí bez nějakých obav z řidičova špatného řazení nebo přetočení motoru? Není to snad moje volba, jak a co si zařadím, když už jsem si koupil auto s manuální převodovkou? Nebo je snad točivý moment motorů BMW tak slabý, aby nepobral „jen“ šest stupňů? Jistě, teď to hodně a schválně přeháním, ale někdy je až s podivem, jak složitým elektronickým systémem může být původně skvěle pracující „jednoduchá“ mechanika. Co se týče spojky, tam zůstává vše při starém, takže opravdu si lidé od BMW myslí, že neumíme řadit? A je to ještě vlastně manuál?

Mohlo by vás zajímat:  Roboti na silnicích - je to opravdu dobrý nápad?

Otázek je spousta a rozřeší je až praktická zkušenost. Na druhou stranu se můžeme těšit, že BMW nabídne (doufejme) kvalitní manuál, ve kterém se v tom nepřeberném množství rychlostí neztratíme a pokud vybereme opravdu špatně, tak nás bavorák pohlídá. Moji kritiku berte s nadsázkou, jsem možná staromódní a zbytečný skeptik bojící se inovací, ale zbožňuju svobodnou volbu rychlosti a mechanickou přesnost řazení starších BMW, které se vždy svými manuály pyšnily. Doba jde dopředu a podobných inovací bude přibývat, zvlášť když je tak moderní si nechat patentovat třeba i fialovou gumičku od trenek. 

Mohlo by vás zajímat:  Honza Matoušek - 10 nejošklivějších aut