BMW i8 aneb od vize k ikoně, od bestselleru k budoucí klasice

P90385450 Lowres The Bmw I8 From Visi

Cílová rovinka na cestě do „síně slávy“ sportovních automobilů BMW: šest let po uvedení na trh se BMW i8 dostává do závěrečné fáze své výroby. Až sériová produkce BMW i8 Coupé (kombinovaná spotřeba paliva: 1,8 l/100 km; kombinovaná spotřeba energie: 14,0 kWh/100 km; kombinované emise CO2: 42 g/km*) a BMW i8 Roadster (kombinovaná spotřeba paliva: 2,0 l/100 km; kombinovaná spotřeba energie: 14,5 kWh/100 km; kombinované emise CO2: 46 g/km) skončí, budou mít tyto plug-in hybridní modely své místo mezi ikonami společnosti už dávno jisté. BMW i8 postavilo svůj celosvětový úspěch na jedinečné symbióze futuristického designu a průkopnické techniky. První plug-in hybridní model BMW Group vydláždil cestu radosti z jízdy, která byla stejně dynamická jako udržitelná a stala se ztělesněním fascinace jízdou s elektrifikovaným pohonem. Model i8 položil základ dnešní široké škále plug-in hybridních vozů BMW Group a vyvinul se v nejúspěšnější elektrifikovaný sportovní automobil na světě.

Už BMW Vision EfficientDynamics bylo lákavou vyhlídkou na budoucnost individuální mobility. Studie představená na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu (IAA) v roce 2009 ztělesňovala příslib spojení radosti z jízdy, typické pro BMW, a inspirujícího designu s průkopnickou ekologickou udržitelností. Studie dvoumístného sportovního vozu s nahoru se otevírajícími dveřmi, nově pojatým designovým jazykem BMW, plug-in hybridním systémem a pohonem všech kol, který vyniká estetikou i efektivitou, se setkala se vřelým přijetím. Oznámení, že se technické přednosti a hlavní prvky designu dostanou do sériové výroby modelů nové značky BMW i, čímž odstartují novou epochu radosti z jízdy u BMW Group, vyvolalo nadšené reakce.

Odrazový můstek pro konzistentní strategii elektrifikace.
BMW i8 si svou světovou premiéru odbylo společně s BMW i3 na frankfurtském autosalonu IAA v roce 2013. Dvojitý debut znamenal spuštění komplexní elektrifikační strategie, se kterou BMW Group nastavila počáteční jednotný kurz modelového programu zaměřeného na trvale udržitelnou radost z jízdy. Dnes je BMW Group jedním z předních světových dodavatelů vozidel s elektrifikovanými pohonnými systémy. Kromě čistě elektricky poháněného BMW i3 (kombinovaná spotřeba paliva: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotřeba energie: 13,1 kWh/100 km; kombinované emise CO2: 0 g/km), BMW i3s (kombinovaná spotřeba paliva: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotřeba energie: 14,6 až 14,0 kWh/100 km; kombinované emise CO2: 0 g/km) a MINI Cooper SE (kombinovaná spotřeba paliva: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotřeba energie: 16,8 až 14,8 kWh/100 km; kombinované emise CO2: 0 g/km) jsou ve všech příslušných tržních segmentech k dispozici i plug-in hybridní modely. Nabídka zahrnuje automobily od kompaktní a střední třídy, přes zástupce rodiny BMW X až po sportovní automobily a luxusní sedany. Do roku 2023 BMW Group plánuje rozšířit své modelové portfolio o 25 elektrifikovaných automobilů, z nichž více než polovina bude poháněna čistě elektřinou.

Mohlo by vás zajímat:  Infiniti chystá supersport, ale až po modelu Q30 a QX30

BMW i8, jakožto průkopník a plug-in hybridní vlajková loď radosti z jízdy, bylo pro tento úkol ideálním vozem. A to se netýká pouze jeho role safety caru v šampionátu FIA Formule E, jež se zhostilo již v roce 2014. BMW i8 je prvním sportovním vozem na světě, který byl od samého počátku vyvíjen s ohledem na udržitelnost. Specifická konstrukce a plug-in hybridní systém BMW i především umožnily vytvořit nové výrobní postupy. Kombinace prostoru pro cestující vyrobeného z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) a hliníkového podvozku byla stejně revoluční jako inteligentně řízená spolupráce spalovacího motoru a elektromotoru. Způsob uspořádání sedadel 2+2, aerodynamicky optimalizovaný design, promyšlená lehká konstrukce a inovativní koncepce pohonu byly zaměřeny na řešení neslučitelnosti mezi dynamikou a hospodárností, která platí při navrhování konvenčních vozů. Díky tomuto pokrokovému přístupu BMW i8 nabízí výkon špičkového sportovního vozu v kombinaci s nízkou kombinovanou spotřebou paliva.

Řízení jeho plug-in hybridního systému bylo navrženo jak pro dynamický nástup výkonu, tak pro co nejefektivnější spolupráci obou motorů. Výkon spalovacího motoru s technologií BMW TwinPower Turbo směřuje na zadní kola, zatímco elektromotor pohání kola přední. Výsledkem je hybridně-specifický pohon všech kol s výrazně pozitivním vlivem na trakci, agilitu a jízdní stabilitu. Díky okamžitému nástupu výkonu elektromotoru o maximálním točivém momentu 250 Nm, který je k dispozici již z nulových otáček, se sportovní charakter BMW i8 stal i součástí jízdy výhradně na elektřinu bez lokálních emisí. V čistě elektrickém jízdním režimu lze dosáhnout rychlosti až 120 km/h. Kombinovaný točivý moment obou motorů dodává opojný výkon ve stylu vysoce výkonného sportovního vozu.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály BMW

Dynamiku a efektivitu jízdy zvyšuje také pro BMW i typická architektura LifeDrive. Pojetí konstrukce BMW i8 bylo od počátku zcela a výhradně zaměřeno na plug-in hybridní pohon. Struktura karoserie a hnací ústrojí tak byly vyvinuty jako jeden celek, který BMW i8 pomohl dosáhnout jedinečného charakteru průkopnického sportovního vozu. Z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) vyrobený prostor pro cestující (modul Life) a hliníkový modul Drive, který kromě motoru, řídicí elektroniky a zavěšení kol zahrnuje také konstrukční a bezpečnostní prvky, neumožnil pouze udržet pohotovostní hmotnost pod 1500 kilogramy, ale přispěl také k rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50. A protože vysokonapěťová baterie je ve voze uložena uprostřed a velmi nízko, posunulo se těžiště výrazně blíže k silnici, než je tomu u konvenčních vozů.

Lídr v oblasti inovací i mimo technologii pohonu BMW eDrive.
Průkopnictví BMW i8 hned od začátku zahrnovalo více než jen zabudování technologie BMW eDrive do kultovního sportovního vozu. Rozsáhlé použití plastů CFRP v karoserii a jasně viditelná opatření vedoucí ke snížení odporu vzduchu stanovila nové standardy v oblasti inteligentní lehké konstrukce a aerodynamiky. Tento plug-in hybridní sportovní automobil společně s BMW i3 vydláždil cestu pro inovativní výrobní technologie, díky nimž se společnost BMW Group stala průkopníkem v používání CFRP plastů v sériové výrobě. Zkušenosti značky BMW i s tímto obzvláště lehkým a technologicky vyspělým materiálem zajistily společnosti BMW Group odborné poznatky v oblasti lehkých konstrukcí, které jsou v automobilovém průmyslu jedinečné, a od té doby se používají při vývoji CFRP komponentů pro další modely BMW.

Mohlo by vás zajímat:  Cadillac XTS v nové verzi VSport

Progresivní charakter BMW i8 byl na první pohled patrný také ve výrazném, avšak aerodynamicky optimalizovaném designu exteriéru. Proporce dynamického sportovního automobilu a křídlové dveře, které se otevírají nahoru a dopředu, stále přitahují pozornost. Cílené usměrňování proudění vzduchu umožňuje zejména nízká přední část, téměř kompletně uzavřená maska chladiče ve tvaru ledvinek, vzduchové clony v předním nárazníku, pečlivě zakrytý podvozek, tvarované nástavce bočních prahů či vzduchové průduchy mezi zadními světly a střechou. Výsledkem je nejen nízký koeficient odporu vzduchu 0,26, ale také mimořádně příznivá aerodynamická rovnováha. Bez dodatečných spoilerů se podařilo dosáhnout výjimečné kombinace nízkého odporu a přítlaku potřebného pro stabilitu ve vysokých rychlostech.

Při svém uvedení na trh bylo BMW i8 prvním sériově vyráběným vozem vybaveným inovativními laserovými světlomety. Po světové premiéře v BMW i8 byly BMW laserové světlomety představeny také v dalších modelech – nejprve v luxusním sedanu řady 7 a poté v mnoha dalších modelových řadách. BMW laserové světlomety zajišťují obzvláště intenzivní osvětlení vozovky a výrazně prodlužují dosvit dálkových světel. Současně se podstatně snižuje spotřeba energie, a to i ve srovnání s již obzvláště hospodárnými LED předními světlomety.

V oblasti technologie pohonu byl předchůdce všech plug-in hybridních modelů v BMW Group také průkopníkem v oblasti spalovacích motorů. V BMW i8 byl poprvé použit nový tříválcový zážehový motor s technologií BMW TwinPower Turbo. Motor o objemu 1,5 litru se vyznačuje obzvláště kompaktním řešením a mimořádně vysokým měrným výkonem. S výkonem 113 kW/154 k na litr se jednalo o rekord u sériově vyráběných modelů BMW.

BMW i8 Roadster: Nové impulzy pro dosažení udržitelné radosti z jízdy.
Světová premiéra vozu BMW i8 Roadster na podzim 2017 znamenala nový impulz v oblasti udržitelné radosti z jízdy. Otevřený dvoumístný automobil umožnil zažít fascinaci z tohoto vizionářského sportovního vozu také s větrem ve vlasech – skutečně ryzí zážitek v čistě elektrickém jízdním režimu.

Se světovou premiérou BMW i8 Roadster se zvýšil také výkon plug-in hybridního pohonu BMW i8 Coupé. Od té doby měla vysokonapěťová baterie obou modelů kapacitu zvýšenou z 20 na 34 Ah (11,6 kWh). Optimalizovaná technologie bateriových článků současně umožnila zvýšit výkon elektromotoru o 9 kW/12 k na 105 kW/143 k. V kombinaci se spalovacím motorem se celkový výkon zvětšil na 275 kW/374 k. BMW i8 Coupé nyní zrychluje z nuly na 100 km/h za 4,4 sekundy, BMW i8 Roadster zvládá sprint jen o dvě desetiny pomaleji. Oba modely dosahují maximální rychlosti 250 km/h. Dojezd čistě na elektřinu činí v případě BMW i8 Coupé 55 kilometrů, BMW i8 Roadster ujede 53 kilometrů.

Mohlo by vás zajímat:  Lamoghini odhodilo střechu Huracánu

Nejprodávanější plug-in hybridní sportovní vůz a zároveň milník v historii BMW Group.
Ve výrobním závodě v Lipsku v současné době vzniká 200 automobilů BMW i8 z limitované edice Ultimate Sophisto Edition. Jeden z výročních modelů byl vyroben již v prosinci 2019 jako kus s pořadovým číslem 20 000. Díky takto vysokému číslu se plug-in hybridnímu BMW i8 podařilo překonat mnoho z legendárních sportovních automobilů BMW. Mezi milníky v historii sportovních automobilů se jeho prodejní čísla řadí výrazně před klasiky, jako je BMW M1, jehož v silničním provedení vzniklo pouze 399 kusů, a také před BMW Z8, kterého se vyrobilo 5703 kusů.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály BMW

Kromě toho si BMW i8 již řadu let drží v segmentu sportovních vozů s elektrifikovaným pohonem celosvětový tržní podíl více než 50 %. BMW i8 si bude moci tuto vedoucí pozici držet až do poloviny dubna 2020. Poté tento bestseler s plug-in hybridním pohonem konečně získá status, který mu čtenáři magazínu Auto Bild Klassik udělili jen několik měsíců po uvedení na trh. Ti BMW i8 již v roce 2014 prohlásili za „klasika budoucnosti“.

Významné české stopy v historii BMW i8.
BMW i8 se těšilo během svého výrobního cyklu značné pozornosti také v České republice. Do konce února 2020 bylo na českém trhu od uvedení do prodeje registrováno celkem 87 nových modelů BMW i8 Coupé a BMW i8 Cabrio. Česká republika ale zanechala v historii tohoto modelu dvě významné stopy. První je z roku 2018, kdy byla společně s modelem BMW i3 představena speciální edice BMW i8 STARLIGHT Edition v unikátním barevném provedení, přecházejícím ze zlaté (barva obsahovala zrnka opravdového zlata) až po černou. BMW i8 STARLIGHT Edition bylo po dobu několika týdnů vystaveno i v mnichovské budově BMW Welt.

Druhou atraktivní edicí bylo BMW i8 Roadster 4 Elements by Milan Kunc z roku 2019. Karoserii tohoto vozu pomaloval svým specifickým stylem světově uznávaný česko-německý umělec Milan Kunc, který na ní otevřel témata související s ochranou životního prostředí a trvalou udržitelností. Každá část vozu tvoří samostatný příběh každého z živlů – ohně, vody, vzduchu a země. Na konci celého projektu byl prodej tohoto vozu, jehož výtěžek 2 100 000 Kč putoval na konto organizace The Ocean Clanup, jež se zabývá čištěním oceánů.

Zdroj: TZ BMW
Jakub Horák

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora