BMW Motorrad představuje další motocykl ze série SoulFuel. Jedinečný, odlišný, a přesto známý

P90442530 Lowres The R 18 The Wal By

Jedinečné, odlišné, a přesto BMW R 18 – to je „The Wal“, nejnovější výtvor japonského úpravce Shinyi Kimury. Po Rolandu Sandsovi a Dirku Oehlerkingovi je Kimura třetím mužem, který proměnil R 18 v mimořádný unikát pro sérii motocyklů „SoulFuel“. „SoulFuel“ je program spolupráce mezi BMW Motorrad a vybranými úpravci motocyklů. Shinya Kimura donedávna pracoval především na starších motocyklech, ale tento japonský úpravce se stále častěji věnuje také projektům zahrnujícím moderní motocykly.

„The Wal“ je jedním z nich. „Základem je R 18, poháněný nejnovějším a nejlepším motorem, na kterém jsem kdy pracoval. Vše začalo návštěvou vývojového týmu BMW Motorrad R 18 v Německu. Nakonec jsem v únoru 2021 v Kalifornii ujel na standardním R 18 několik set kilometrů, abych poznal jeho charakter. Po celé řadě rozhovorů to nakonec vedlo k mé osobní interpretaci R 18, v níž jsem uplatnil celou škálu svých aktivit jako úpravce,“ vypráví Shinya Kimura o počáteční fázi projektu „The Wal“.

Mohlo by vás zajímat:  Volvo představilo prodlouženou S60 pro čínský trh

Kimura pak začal pracovat v polovině února a „The Wal“ byl postaven již koncem června. „Stále se však objevovaly mechanické problémy, které mě zaměstnávaly ještě další dva týdny,“ pokračuje Kimura.

Řemeslnou práci Shinyi Kimury lze výstižně popsat tak, že vzniká pod jeho rukama, protože při stavbě nepoužívá žádné náčrty, výkresy, plány ani makety. Existuje však přesná představa o tom, co si zákazník, nebo v tomto případě úpravce, přeje.

„Model R 18 jsem si postavil výhradně pro sebe. Rozhodl jsem se převzít rám, kola a pneumatiky, stejně jako prvky odpružení a brzdy. Chtěl jsem také, abych mohl se svou R 18 jezdit na dlouhé vzdálenosti a přitom cítit a užívat si legendární motor boxer. Bylo pro mě velmi důležité zachovat oba charaktery R 18 tak, jak jsem je zažíval při jízdě. Díky mohutnému motoru je motocykl na jedné straně divoký a má téměř nevyčerpatelný výkon, na druhé straně je však naprosto dobromyslný. Přesně jako velryba, odtud pochází jeho jméno, Wal totiž německy znamená velryba,“ vysvětluje Kimura.

Mohlo by vás zajímat:  Range Rover páté generace: Dechberoucí modernost, dokonalá propracovanost a bezkonkurenční schopnosti

The Wal oproti originálu zaujme zcela jinak navrženou palivovou nádrží, prodlouženým, harmonicky zaobleným hrbem za sedlem a polokapotáží. Došlo také k posunu stupaček o dva centimetry dozadu, snížení řídítek a úpravě sedla, které vyrobila japonská firma BACKDROP Leathers. V polokapotáži se nacházejí dva asymetricky uspořádané světlomety, které vypadají téměř jako oči. Barevné schéma a lak s hrubou strukturou rovněž odpovídají tématu „The Wal“. Stručně řečeno: R 18 „The Wal“ je „zvířecí“ motocykl. Silný, mohutný, ale vždy dobromyslný.

„Na mé verzi R 18 se mi nejvíc líbí, že jsem mohl změnit styl a pozici sezení podle svých představ, aniž bych zničil vynikající původní funkčnost R 18. To se mi líbí. Dramatická změna pozice sezení a přidání vlastního stylu a vkusu však byly v mé interpretaci BMW Heritage velkou výzvou,“ říká Kimura, spokojený s výsledkem své práce.

Mohlo by vás zajímat:  Citroën představil nový luxusní sedan DS 5LS

Král úprav: Shinya Kimura.
Shinya Kimura se narodil a vyrostl v rodině, která provozovala malou továrnu na nýty v centru Tokia, a byl vždy obklopen vůní oceli a oleje a zvukem strojů a kovů. Kimura, otec takzvaného „Zero Style“ motocyklu, začal svou kariéru jako úpravce v Japonsku ve společnosti Zero Engineering, kterou založil v roce 1992. Mezinárodní slávu získal již v 90. letech, kdy vznikl jeho zakázkový Harley-Davidson „Samurai Chopper“. Vycházel z jeho charakteristického stylu ovlivněného wabi-sabi. Při hledání nové inspirace se Kimura později přestěhoval do Azusy v Kalifornii, kde v roce 2006 založil vlastní nezávislou společnost Chabott Engineering. Vyhledávaný úpravce dnes vyrábí jen několik motocyklů ročně – výhradně pro zákazníky, s nimiž cítí vzájemné porozumění a není pod časovým tlakem.

Zdroj: TZ BMW Motorrad
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora