BMW představuje budoucnost zobrazovacího a ovládacího systému BMW iDrive

Od prvního představení systému BMW iDrive uplynulo již 20 let. BMW na veletrhu spotřební elektroniky CES 2021 ohlašuje další kapitolu svého zobrazovacího a ovládacího systému, který je naprogramován tak, aby posunul interakci mezi řidičem a vozidlem do nového digitálního a inteligentního věku. Veletrh CES se bude konat výhradně v digitální podobě ve dnech 11.–14. ledna 2021. BMW využívá virtuálního fóra, které tato výstava nabízí, aby návštěvníkům z celého světa ukázalo rané stadium svého zcela nového systému BMW iDrive, který bude oficiálně představen v průběhu tohoto roku.

Digitální prezentace BMW na veletrhu CES 2021 zahrnuje také zábavnou video upoutávku, která vizualizuje vývoj uživatelského rozhraní uvnitř BMW v průběhu posledních dvou desetiletí. Protagonisty této cesty časem jsou BMW řady 7 z roku 2001, v němž systém BMW iDrive oslavil svou premiéru, a BMW iX, které se začne prodávat v roce 2021 a v němž se nová generace zobrazovacího a ovládacího systému představí vůbec poprvé. Kromě toho tým BMW Design odpovědný za uživatelské rozhraní a interakci mezi vozem a uživateli umožnil nahlédnout do zákulisí své vývojové práce. Za tímto účelem rozšířila video sérii „Re-Thinking Design“ další epizoda, která je součástí #NEXTGen 2020 společnosti BMW Group. Veškeré materiály z účasti BMW na veletrhu CES 2021 a další digitální prezentace lze zobrazit online na adrese www.bmw.com/ces ve speciální záložce CES.

BMW před 20 lety iniciovalo posun paradigmatu, díky němuž nastal zvrat v masivním rozšiřování funkčních tlačítek napříč interiéry tehdejších automobilů. Ovládací systém iDrive, poprvé představený v tehdy novém BMW řady 7 v roce 2001, zametl se starými pořádky a zbavil kokpit rostoucího počtu tlačítek a ovládacích prvků. Nahradila je barevná obrazovka uprostřed přístrojové desky (kontrolní displej) a otočný ovladač na středové konzole (ovladač iDrive). Tento multifunkční systém umožňoval řidičům pomocí jediného ovládacího nástroje obsluhovat velké množství nastavení vozidla, zábavních, navigačních a telekomunikačních funkcí. Kromě toho bylo BMW řady 7 prvním automobilem vybaveným technologií hlasového ovládání, která umožňovala aktivaci vybraných funkcí hlasovými příkazy.

Ovladač iDrive a hlasové ovládání umožnily výrazně jednodušší a bezpečnější obsluhu systémů vozu. Zatímco dříve musel řidič pro každou jednotlivou funkci najít a zmáčknout příslušné tlačítko, nyní mohl mít ruku položenou pouze na ovladači, který zaujímal ergonomicky ideální místo na středové konzole. Různé funkce bylo možné ovládat otáčením, posouváním a stisknutím – tedy přirozenými pohyby ruky. Řidič mohl rychle a bezpečně sledovat informace zobrazované na kontrolním displeji umístěném uprostřed přístrojové desky v úrovni jeho očí, ke kontrole provozního stavu systémů tak stačilo jen na velmi krátkou chvíli odvrátit pozornost od silnice. Během několika málo let se tento inovativní princip proměnil v nový průmyslový standard. Řada dalších výrobců automobilů přijala kombinaci displeje a ovladače, protože to byl jediný způsob, jak skloubit stále se zvyšující počet funkcí uvnitř jejich modelů.

Mohlo by vás zajímat:  Seat automatizuje venkovní přepravu dílů autonomními roboty

Pokračující vývoj prohlubuje rozdíly.
Od představení systému iDrive se BMW natrvalo ujalo vedení v oblasti intuitivního ovládání vozidla, které se neustále vyvíjí. Díky tomu si před konkurenčními systémy udržuje neustálý náskok. Jedním z vývojových kroků je například zavedení tlačítek pro rychlou volbu individuálně vybraných a uložených položek. Tato tlačítka byla jako první vybavena kapacitními povrchy, které po položení prstu zobrazily náhled uložení funkce a k její aktivaci došlo až po stlačení tlačítka. Dále se objevila tlačítka přímé volby umístěná v blízkosti ovladače a umožňující přímou cestu k nejčastěji používaným funkcím. Následoval dotykový ovladač iDrive Touch umožňující uživateli přímé zadávání znaků. Rok 2015 se stal svědkem představení kontrolního displeje s dotykovým ovládáním a opět se tak stalo v BMW řady 7.

BMW zároveň uvedlo další inovace v oblasti zvyšování jízdního komfortu a bezpečnosti. V roce 2004 se stalo prvním výrobcem automobilů, který představil Head-Up Displej, promítající příslušné jízdní informace na čelní sklo přímo do zorného pole řidiče. Multimodální ovládání dosáhlo další nové úrovně v roce 2015, kdy BMW jako první na světě v BMW řady 7 představilo ovládání gesty BMW Gesture Control. Trvalým procesem evoluce prošlo také hlasové ovládání. Od roku 2015 funkce rozpoznávání mluveného slova skutečně umožnila ovládat systémy přirozenou řečí namísto přednastavených příkazů.

BMW razí cestu v oblasti vzájemně propojených vozidel.
Systém BMW iDrive také připravil půdu pro zavedení digitálních služeb, které umožnily konzistentní vývoj interakce mezi uživatelem a automobilem. První vývojová fáze systému přinesla do automobilů BMW službu BMW Online. Integrace vyhledávače Google následovala v roce 2007, což bylo jen o rok dříve, než se BMW stalo prvním výrobcem automobilů na světě, který umožnil neomezený přístup k internetu ve vozidle. V reakci na rozmach chytrých telefonů a pro ně speciálně vyvinutých digitálních aplikací lze od roku 2012 do ovládacího systému BMW iDrive integrovat také aplikace třetích stran.

Spojení mezi vozidlem a řidičem ještě více zintenzivnilo v roce 2016. Aplikace BMW Connected majitelům umožnila plnou integraci jejich vozů do jejich digitálního životního stylu. Cíle zadané do navigační aplikace je možné importovat přímo z chytrého telefonu do vozu BMW, zatímco informace o stavu vozu jsou dostupné také na mobilním telefonu nebo jiném digitálním zařízení. Tato služba nyní nabízí ještě širší škálu funkcí prostřednictvím aplikace My BMW.

Mohlo by vás zajímat:  Mercedes ukázal ve Frankfurtu i několik alternativních vozidel

Pomoc řidičům s digitální inteligencí.
Nový a nyní online systém hlasového ovládání si odbyl svou premiéru v roce 2018 v nově představeném BMW řady 3. BMW Intelligent Personal Assistant je digitální asistent, jehož schopnosti lze neustále rozšiřovat. Je podporován modulárním a flexibilním BMW operačním systémem 7, který poskytuje základ také pro další, především na budoucnost zaměřenou službu: aktualizaci software Remote Software Upgrade. Jejím přínosem je, že je schopna udržovat vozy BMW vždy aktuální z hlediska nejnovějších digitálních technologií a rovněž umožňuje vozidla zpětně dovybavit dalšími funkcemi.

Před dvěma desítkami let to byla revoluční odvaha BMW postavit se stále rostoucí funkční komplexnosti uvnitř automobilů, která stála za zrodem průkopnického intuitivního ovládání. Systém BMW iDrive rovněž nastavil směr digitální inteligence, jež umožňuje ještě individuálněji přizpůsobit zážitek z jízdy potřebám a preferencím konkrétních zákazníků.

Nová generace BMW iDrive posouvá rychle se rozvíjející interakci mezi BMW a jeho řidičem na zcela novou úroveň. Nový systém velmi prakticky překlenuje propast mezi analogovou a digitální technologií a současně je navržen tak, aby mohl reagovat na skutečnost, že počet dostupných funkcí v automobilu a jejich komplexnost nadále konstantně roste. Do automobilů si našla cestu digitální inteligence, přičemž optimalizované senzory jí nyní umožňují vnímat a analyzovat své okolí. Díky tomu lze ve stále větší míře automatizovat řízení či parkovací úkony. Účinnější práci s velkým množstvím dat umožňují řešit nově zaváděné cloudové služby.

To znamená, že vozidlo má v mnoha ohledech přístup k většímu množství informací než řidič. Může například přijímat a zobrazovat upozornění na nebezpečí od jiných vozidel BMW a předpovídat dostupnost parkovacích míst v cílové destinaci. Vývoj se bude i nadále ubírat tímto směrem a bude zobrazovací a ovládací systém konfrontovat s novými výzvami nyní i v budoucnu. Nová generace systému BMW iDrive je naprogramována tak, aby více než kdy předtím využívala potenciál inteligentně propojeného vozidla, a aby tak byl zážitek z mobility ještě bezpečnější, komfortnější, příjemnější a rozmanitější.

Zdroj: BMW

O Tomáš Dostál

Kontakt na autora: tomas.dostal@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora