BMW řady 1 – Oficiální česká premiéra

Společnost BMW Group Česká republika včera v golfovém resortu Albatross představila českým novinářům nové BMW řady 1. Hatchback s interním označením F20 byl pro testovací jízdy dostupný v šesti kusech, které nastolily jasný obrázek o vozidlech konfigurovaných jak v naprostém základu, tak i v do popředí prosazovaných liniích Urban a Sport.  Než si však řekneme něco o testovaných vozech, pojďme se na novou jedničku podívat trochu komplexněji.

Hlavími lákadly pro všechny stávající a především nové zákazníky budou jednoznačně vetší rozměry, design a vylepšené benzínové a naftové motory. Prvním zklamání však přichází ve chvíli, kdy se dovídám, že se již nyní pod kapotou neobjeví jediná atmosférická jednotka. Doba downsizingu  je zkrátka neúprosná. K testu jsem si vybral základní benzínový agregát 116i a prostřední naftovou verzi 118d.

Začněme ale vnějšími rozměry. Nové BMW řady 1 narostlo oproti předchůdci o 85 milimetrů do délky, o 17 milimetrů do šířky, výška obou vozů však zůstala stejná. Nárůstu doznal i rozvor náprav, konkrétně o 30 milimetrů a zavazadlový prostor, který má nyní základní objem 360 litrů. K dispozici je tedy v základní konfiguraci o 30 litrů navíc, sklopením zadních sedaček dokonce o 50 litrů. Centimetry navíc jsou samozřejmě dobře znát. V nové jedničce jsem již netrpěl nedostatkem místa pro nohy, změnu jsem pocítil i v oblasti loktů.

Oblast designu byla propírána již při příchodu první generace jedničky. Mnozí vůz nazývali botou, rozsedlým gaučem a dalšími hanlivými výrazy, postupem času se však hatchback začal líbit a velmi rychle si našel svůj okruh zákazníků. Nová generace však pro mnohé působí také rozporuplně. Přestože pokračuje v daném stylu svých sourozenců, nevyhýbá se kritice za neforemnou zadní část. Tento pocit je však silně subjektivní, a přestože není jednička nějak přehnaně fotogenickým vozem, reálné setkání mnohdy změní názor ve zcela opačný. Na tomto faktu mají největší díl zmiňované linie Urban a Sport, doplňující model o efektní a krásné detaily, jako prahové lišty s příslušným označením, specifická čalounění, hliníkové či černé interiérové lišty, speciální designy litých kol, ozdobné masky chladiče, odlišné kryty vnějších zpětných zrcátek a další. Každá linie je pak samozřejmě doplněna o jedinečné plaketky, umístěné po stranách vozu.

Mohlo by vás zajímat:  Jarní Mitsubishi Meeting

Základ nabídky zážehových jednotek tvoří řadový čtyřválec s označením 116i, disponující obsahem 1,6 litru, maximálním výkonem 100 kW a točivým momentem 220 Nm. Díky přeplňovaní turbodmychadlem TwinScroll potěší jednotka solidním zátahem od nízkých otáček, dokáže akcelerovat na 100 km/h za 8,5 vteřiny a může dále zrychlovat až do 210 km/h. Díky opatření BMW EfficientDynamics potěší také průměrnou spotřebou paliva, kterou výrobce uvádí v rozmezí 5,5-5,7 l/100 km. Osobně jsem byl ze svezení se základním agregátem velmi potěšen. Dovoluje totiž vozidlu adekvátní jízdní dynamiku a díky možnosti přepnutí do režimu Sport si sportovněji založení řidiči přijdou na své i přes nevelký výkon 100 kW. Osobně si však myslím, že větší počet zákazníků sáhne po silnější verzi 118i, která nabízí výkon 125 kW, totožný systém přeplňování a maximální rychlost 225 km/h. V půli příštího roku bude portfolio benzínových motorů doplněno o řadový dvoulitr 120i, disponující výkonem 160 kW.

Během testovacích jízd jsem měl možnost vyzkoušet také prostřední z trojice nabízených vznětových dvoulitrových motorů. Jednotka v modelu 118d disponuje výkonem 105 kW a maximálním točivým momentem 320 Nm, což ji dle mého soudu řadí na prozatímní špičku v prodejních číslech. Motor kombinuje přímé vstřikování paliva a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. Co do jízdní dynamiky jsem nezaznamenal nutnou potřebu vyššího výkonu, zrychlení na 100 km/h za 8,9 vteřiny a maximální rychlost 212 km/h bohatě stačí. Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba 4,4 litru potěší spořivé zákazníky, ve městě by se apetit neměl přehoupnout přes 6 litrů nafty na 100 kilometrů.

V nabídce je na výběr i slabší varianta s označením 116d, disponující výkonem 85 kW a dosahující kombinované spotřeby 4,4 l/100 km. Na opačné straně nabídky naftových variant stojí jednotka 120d o výkonu 135 kW a s nevelkým apetitem 4,5 litru nafty na 100 kilometrů. Ve druhém čtvrtletí roku 2012 se však mohou zákazníci těšit i na řadový dvoulitr s označením 125d a maximálním výkonem 160 kW.

Mohlo by vás zajímat:  Trabantem Jižní Amerikou - Slavnostní odjezd

Testovaná jednotka 118d byla umístěna v modelu nesoucí označení Sport Line. Oproti spořejšímu modelu s motorem 116i byl k dispozici luxusnější interiér, nabízející kožený potah volantu obšitý červenou nití, kapličku přístrojů s červenými číselníky, látkové potahy sedadel BEL 2 Antracit, interiérové lišty v designu jemně broušeného hliníku a intuitivní informační systém iDrive. Linie Urban se mi bohužel do rukou nedostala.

Během testovacích jízd s benzínovou i naftovou verzí jsem byl potěšen z přesného řízení, tužšího a kratšího chodu manuální šestistupňové převodovky, výborným vedením stopy a předvídatelného chování na limitu, které se dalo jednoduše korigovat pouhým ubráním plynu. Podvozek tedy oproti předchozí generaci doznal citelného posunu kupředu, stejně tak jako design interiéru. Zklamán jsem byl snad jen zhoršeným výhledem vzad a i přes citelné prodloužení zadních dveří (o 40 mm) stále horší akt nastupování na zadní sedadla.

Model

Výkon/ Nm

Rychlost

Zrychlení

Spotřeba

Cena

116i

100 kW/220 Nm

210 km/h

8,5 s

5,5

630 000,-

118i

125 kW/250 Nm

225 km/h

7,4 s

5,8

686 250,-

116d

85 kW/260 Nm

200 km/h

10,3 s

4,3

652 500,-

118d

105 kW/320 Nm

212 km/h

8,9 s

4,4

698 750,-

120d

135 kW/380 Nm

228 km/h

7,2 s

4,5

748 750,-