BMW si připomíná 25 let motorů V12

Bavorská automobilka si letos připomíná jedno významné jubileum. Přesně před čtvrtstoletím začala do řady 7 montovat dvanáctiválec do V. Pojďme si alespoň na chvíli připomenout příběh tohoto dnes již legendárního motoru!

Vše začalo v roce 1972. Tehdy se zrodila myšlenka na výrobu motoru V12, který bude složený ze dvou šestiválců. Výsledek byl viditelný v roce 1974, kdy automobilka vyrobila první prototyp motoru V12 s kódovým označením M33. Motor měl objem 5.0 litru, 300 koní a vážil 315 kg, což vedení označilo jako nepřípustné. Proto se konstruktéři vrátili do dílen, aby v roce 1977 předvedli další verzi tohoto dvanáctiválce. Ta měla označení M66 a konstruktéři se vytasili hned s dvojicí objemů – 3.6 litru4.5 litru. Váha byla navíc o 40 kg nižší než u verze M33. Přesto byl projekt uložen k ledu a to díky ropné krizi, která podobným jednotkám moc nepřála. 

Projekt dvanáctiválce byl u BMW znovu oživen v roce 1982. Svět se již vrátil k normálu a dvanáctiválce měly opět šanci přežít. Konstruktéři se tedy opět vrátili ke stolům a začali pracovat na zcela nové jednotce. Ta měla být složena ze dvou šestiválců a to byla cesta k úspěchu. Vznikla jednotka 5.0 V12, která byla úspěšně instalována do vrcholného modelu 750i respektivě do její prodloužené verze 750 iL. Motor měl výkon 300 koní a maximální točivý moment 450 Nm. Oproti původním návrhům také motor výrazně zhubnul – vážil pouhých 240 kg

Takto motorizovaná sedmičková řada se stala vůbec prvním dvanáctiválcovým BMW od druhé světové války. A tak velký úspěch možná nečekala ani sama automobilka. V únoru roku 1987 odhalila bavorská automobilka detailní specifikace modelu, který se měl představit za měsíc v Ženevě. Do té doby (aniž by auto někdo řídil) si ho předobjednalo 3000 nadšených zájemců

Mohlo by vás zajímat:  BMW X4 - Počítačový návrh budoucího modelu

Do roku 1994 se podařilo prodat asi 50 000 vozidel s tímto motorem a první 750i (750iL) uvolnila cestu pro druhou generaci modelu s dvanáctiválcem. Motor byl výrazně přepracován, nabral 0.4 litru na objemu a také 26 koní na výkonu. Poprvé dostala jednotka 4 ventily na válec a variabilní časování ventilů Valvetronic. Kromě toho měla 750i také elektronicky řízené tlumiče nebo upravené odpružení. Druhá generace nicméně nebyla tak úspěšná, když se ji prodalo cca 23 000 kusů

Na podzim roku 2001 se ve Frankfurtu předvedla nová generace BMW řady 7. Dvanáctiválcová verze na sebe nenechala dlouho čekat – přijela v roce 2002 ovšem již ne s označením 750i, ale 760i (760 Li). Změněné označení mělo na svědomí zvětšení obejmu dvanáctiválce na rovných 6 litrů. Poskočil i výkon – na 445 koní, tak aby mohla být sedmička konkurenceschopná. Samozřejmostí bylo zavedení nejmodernějších technologii. 760i tak dostala systém iDrive, odpružení Dynamic Drive nebo elektronické řízení tlumičů EDC-K. Kromě toho ale také „pobuřovala“ velmi kontroverzním designem, který vytvořil Chris Bangle

O 8 let později, tedy v roce 2009, byla představena současná dvanáctiválcová verze řady 7. Opět nese označení 760i (760 Li) a objem motoru zůstal na 6 litrech. Přesto z něj BMW vymačkalo několik desítek koní navíc, takže výsledkem je hodnota 544 koní a maximální točivý moment 750 Nm (jaký to rozdíl oproti původnímu modelu…). Současná sedmička je pak v otázce technologii ještě o několik světelných let dále než generace předchozí. Poduďte sami – 8-mi stupňový automat, aktivní řízení, dynamická kontrola tlumičů nebo vzduchové odpružení..