Boj proti korozi: Co ochrání vaše vozidlo a čemu se vyhýbat

Koroze je strašák každého vozidla. Může napadat nejen ojeté vozy, ale i úplně nové. Lepší je důkladně řešit prevenci, než se komplikovaně vypořádat se vzniklou korozí. Zjistěte jak udělat maximum proti vzniku rzi na vašem automobilu.

Sůl je nepřítelem každého auta, jak se s ní vypořádat?

Nenechte si sežrat auto! Zimní období mnoho motoristů nemá zrovna v lásce. Posypová sůl má jednu zásadní nevýhodu- násobí tempo koroze oceli. Nejčastěji na ni trpí podvozek a karoserie. V zimním období je ovšem sůl nezbytná pro udržení sjízdnosti silnic. Jak se uchránit proti negativnímu vlivu posypové soli na vaše vozidlo? Neberte mytí auta v zimním období na lehkou váhu! V zimním období se často setkáte i s jinými posypovými materiály, jako je například štěrk nebo kamínky. Obecně se doporučuje mýt auto nejlépe každých 14 dní. Jezdíte-li v zimním období často po posolených vozovkách, je vhodné auto mýt ještě častěji. Jelikož se posypová sůl usazuje za karoserií, jízdou po posolené vozovce nasbíráte vrstvu soli, ať se vám to líbí nebo ne. Mytí auta není jen záležitostí starších aut. Ačkoliv jsou novější vozy chráněny povrchovou úpravou, neznamená to, že vaše auto nemůže trpět korozí. Z vašeho auta je důležité kromě soli smýt i veškeré nečistoty. Ty v sobě drží vlhkost, která má taktéž zásadní vliv na vznik nežádoucí koroze. V průběhu zimy není jediným nepřítelem posypový materiál, ale i například padající sníh nebo mrznoucí déšť. To může mít negativní dopad na pryžová těsnění u oken a dveří. Abychom se tomuto problému vyhnuli, ošetříme jej silikonovým olejem. Pro dlouhodobou ochranu těchto částí vozu je vhodné použít přípravky vyrobené na bázi glycerinu.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Chraňte se důkladněji! Používáte vosk?

Myslíte si snad, že investovat do vosku pro vaše vozidlo je zbytečné? Taková domněnka ovšem není pravdivá. Pravidelné voskování má prokazatelně pozitivní účinky v boji proti korozi. Využijte voskování na automyčce či benzínové pumpě, nejedná se o vyhozené finance. Nebo si pořiďte lahev s přípravkem. Přípravek s voskem se dá pořídit ve spreji, čímž máte jistotu, že se dostanete i do menších skulinek ve spojích a svárech karoserie. Vosk díky svým inhibitorům koroze zamezí přístupu kyslíku a vody ke karoserii, tím ji efektivně zastaví a předejde jejímu případném vzniku. Důkladné voskování může být proces, který dokáže slušně zaneřádit okolí. V případě že se chcete vyhnout nepříjemnostem, je na místě využít služby mechanika. Automechanik při voskování použije vysokotlakovou wapku a důkladně vystříká každé zákoutí podvozku. Vosk vytvoří pružný film a díky vysokému tlaku se vždy dostane tam, kam má.

Mohlo by vás zajímat:  Korozi karoserie jde vhodnou údržbou oddálit i šikovným způsobem zastavit

Oděrky a škrábance neberte na lehkou váhu.

Odletující kamínky, neopatrnost s nákupními vozíky, keře nebo větve zasahující do vozovky či neznámý škůdce s klíčem. To může mít za následek poškození nejsvrchnějších vrstev laku. Pokud se na vašem autě objeví malá oděrka nebo škrábnutí, mávnete nad touto “malicherností” rukou s odůvodněním že to “není vidět”? Zde se nejde pouze o vizuální stránku. Ať už větší nebo menší oděrky či škrábnutí jsou velmi náchylné na vznik koroze. Postižené místo může začít oxidovat a rozrůstat se. Menší škrábnutí laku můžeme jednoduše opravit retušovacím perem nebo leštícím voskem. Čím je vryp hlubší, tím se samozřejmě odstraňuje komplikovaněji. Oděrky, které se dostávají, až na kovový základ jsou noční můrou každého majitele vozidla. V tomto případě je domácí oprava víceméně vyloučena. Je nesmyslné si nové auto znehodnotit neodbornou opravou. Je proto vhodné využít služby odborníka nebo autoservisu.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Větrejte v garáži!

Důkladně větraná garáž je taktéž klíčovým faktorem v prevenci proti korozi. Moderní garáže mají kvalitně vyřešeno automatické větrání. V případě starší garáže se ovšem tomuto problému budete muset věnovat manuálně. Vysoká vlhkost v garáži může mít na svědomí nejen korozi jednotlivých částí vozu, ale také kovového garážového vybavení.

Pozor na integrované rodinné garáže. Kámen úrazu u těchto typů garáží je jejich teplota, která je téměř stejná jako obyvatelná část domu. Když do takové garáže zaparkujete čerstvě nasolený vůz, tak kombinace tepla, vlhka a kondenzace par a solí jsou ideálními podmínkami pro vznik korozí. V garáži se také doporučuje nechat mírně otevřená okénka auta. Zajistíte tak i větrání interiéru vozu.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Jak je to s protikorozní zárukou?

Některé automobilky nabízí dokonce “doživotní” záruku proti korozi. Má to ovšem svůj háček. Záruka sice může být doživotní, ale majitel automobilu musí držet určité podmínky. V první řadě je nezbytné s automobilem jezdit na pravidelné servisní prohlídky, jinak záruka zanikne. Běžnou údržbu a servis sice podle EU může dělat každá registrovaná autodílna, avšak musí přitom dodržen postupy předepsané výrobcem. Dalším zásadním kritériem, o kterém byste měli vědět, je to, že záruka se vztahuje pouze na lakované povrchy, jakožto střecha, kapota, dveře, blatníky a nosníky. A co například podvozek, který trpí na korozi nejvíce? Paradoxně na tyto části vozu se záruka nevztahuje!

Zdroj: Autorský text

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora