Brzdnou dráhu ovlivní jak rychlost, tak i druh pneu a hloubka dezénu

Traffic 3460563 1280

O brzdné dráze se nejčastěji mluví v souvislosti s rychlostí. Řada lidí si neuvědomuje, že jsou i jiné faktory, které mají na její délku vliv. Najednou zjistíme, že vlivem dalších okolností může být ještě o něco delší, než jsme původně předpokládali. Podívejme se společně na několik hlavních faktorů, které je nutné brát při prudkém brzdění v potaz.

Rychlost rozhoduje

Primárně o délce brzdné dráhy rozhoduje rychlost. To ví v podstatě každé malé dítě. Čím rychleji jedeme, tím delší brzdnou dráhu budeme mít. Pokud dupneme na brzdy v padesátce, tak se naše auto zastaví za necelých 30 metrů. Když ale zadupneme své brzdy v devadesátce, typicky tedy mimo obec, tak než zastavíme, ujedeme ještě vzdálenost téměř 60 metrů. Takto dlouhá bude naše brzdná dráha.

Mohlo by vás zajímat:  Správně zapnutý pás zvyšuje bezpečnost, pozornost je třeba věnovat také dětské autosedačce
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Povětrnostní podmínky mají větší vliv, než si myslíme

Výše uvedené hodnoty se vztahují v podstatě k ideálním podmínkám. Tedy k situaci, kdy je vozovka dokonale suchá a naše pneumatiky mají nejlepší přilnavost. Pokud však jedeme v dešti, je třeba počítat s tím, že se naše brzdná dráha bude prodlužovat. Při brzdění v osmdesátce může být o kousek delší než 70 metrů. A co teprve, pokud bude vozovka pokrytá sněhem. To může délka brzdné dráhy v závislosti na podmínkách a na našich pneumatikách přesahovat i 150 metrů.

U zimních a letních pneu jsou větší rozdíly, než si myslíme

Mnoho lidí je přesvědčeno, že zvládnou zimu na letních pneumatikách a že rozdíl mezi těmi a zimním obutím není nijak výrazný. A jaká je realita? Podívejme se na prudké brzdění na zledovatělé vozovce. Z rychlosti třicet kilometrů v hodině budete se zimním obutím stát za necelých 60 metrů. Pokud byste měli pneumatiky letní, zvyšuje se vzdálenost až k sedmdesáti.

Mohlo by vás zajímat:  Přestupky řidiči páchají i z překvapivého důvodu. Ze strachu zmatkují nebo dělají chyby
Zdroj obrázku: Pixabay.com

A jak by to bylo pouze na sněhu, kde je přece jenom přilnavost o něco lepší než na ledu? I tady jsou rozdíly celkem markantní. Na sněhu zastaví auto se zimním obutím z padesátky na vzdálenosti zhruba 35 metrů. A jak na tom bude auto s letní směsí? Tomu se vzdálenost prodlouží až přes 40 metrů.

Hloubka dezénu není zanedbatelným faktorem

Důvodem, proč je minimální hloubka dezénu jasně předepsaná, je samozřejmě bezpečnost. A nerozhoduje jenom o tom, zda auto v krizové situaci udržíme na silnici, ale rozhoduje také o tom, za jak dlouho naše vozidlo po sešlápnutí brzdy zastaví. Když pojedeme osmdesátkou na mokru, s pneumatikami s hloubkou dezénu 8 mm, tak zastavíme zhruba na čtyřiceti metrech. Pokud by byla hloubka dezénu poloviční, už může být naše brzdná dráha kolem 50 metrů.

Mohlo by vás zajímat:  Lepit některé samolepky na auto by si měl člověk rozmyslet. Jsou akorát pro smích
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Ještě je tu reakční doba a z ní plynoucí vzdálenost

Délka brzdné dráhy je měřena od chvíle, kdy ve svém voze dupnete na brzdy. To se ale nestává okamžitě po tom, co zaznamenáte nějaký problém. Chvíli přece jenom trvá, než si všimnete, než vyhodnotíte situaci a než zareagujete. A v tu chvíli se celá vzdálenost potřebná pro manévr navyšuje, a není výjimkou, že při vyšších rychlostech a naší určité nepozornosti tomu může být klidně o další desítky metrů.

Zdroj: Autorský text, BESIP
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora