Buick Regal slaví 40 let

Před čtyřiceti lety Buick představil luxusní vůz střední velikosti s názvem Regal, určený pro Severní Ameriku. Od té doby se vůz vyráběl bez přerušení napříč pěti generacemi, až na pětiletou pauzu od roku 2008, kdy byl k dispozici jen v Číně.

Poprvé se označení Regal objevilo v roce 1973 na voze Buick Century Regal. Linie vozů Century Line byla určena pro náročnější zákazníky, a právě Regal byl prvním počinem GM v této oblasti. Přestože byl Regal na trh uveden s 5.7 litrovým V8, brzy začal přecházet na menší objemy, neboť musel čelit ropné krizi během arabského ropného embarga v sedmdesátých letech.

To donutilo automobilky používat menší motory a Regal byl jediným automobilem střední třídy v USA, u kterého se přešlo ze standardního motoru V8 na menší V6. Tento trend v dalších letech pokračoval, proto se Buick v roce 1978 rozhodl jít cestou přeplňování turbodmychadlem, která mu vydržela až do dnešních dnů, kdy jsou modely vyráběny na základu Opelu Insignia. Vraťme se ale zpět do roku 1973 a podívejme se na jednotlivé modely všech pěti generací vypuštěných do automobilového světa.

První generace: 1973- 1977

Hlavní designové rysy prvního Regalu spočívaly v protáhlých jemných linkách a malých oknech umístěných v „C“ sloupku. Na tu dobu byl vybaven velkým množstvím nadčasových prvků. Právě díky nim se modelu Regal kupé (1973) prodalo 91 577 kusů a překonal tak prodejní rekord Buicku z roku 1955. Buick Regal, vyráběný v roce 1975, byl jediným vozem střední třídy nabízeným v USA se standardně montovaným motorem V6.

Druhá generace: 1978- 1987

Druhá generace pokračovala v trendu snižování objemu motoru započaté předchozí generací a přišla na trh se šestiválcem 3.8 litru přeplňovaným turbodmychadlem. Buick tak byl první automobilkou, která nabízela přeplňovaný motor v základu. Tento průlom připravil cestu pro model Grand NationalGNX z osmdesátých let.

Mohlo by vás zajímat:  Porsche 914 - Jízdní dojmy

Třetí generace: 1988- 1996

Donwnsizing ve Spojených státech pokračoval a ani třetí generace Regalu se mu nevyhnula.  Zároveň s ní přišla řada technických a konstrukčních změn, například přechod z pohonu zadních kol na pohon předních. Pod kapotou se objevovaly výhradně šestiválcové motory, včetně 3.8 l V6.

Čtvrtá generace: 1997- 2004

Stejně jako model z roku 1973 přišel Regal v roce 1997 na trh také s označením Buick Century. Dále si v roce 1997 odbyl premiéru model Regal GS s úplně novým přeplňovaným motorem V6, vyladěným na výkon 240 koní s točivým momentem 379 Nm.

Pátá generace: 2009 – současnost

Po pětileté pauze mezi lety 2008- 2013, kdy byl Regal nabízen pouze pro čínský trh, kde si v roce 2009 odbyla premiéru i pátá generace, se o rok později vrátil na americký trh. Model je založen na Opelu Insignia a nezapomnělo se ani na vylepšenou verzi GS pro rok 2012. Letos představená verze pro rok 2014 je poprvé vybavena pohonem všech kol a osazena nejsilnějším používaným motorem v historii modelu, a to přeplňovaným čtyřválcovým dvoulitrem produkujícím 259 koňských sil a rovných 400 Nm točivého momentu.

Zdroj: Buick, autowp.ru