Bývalý jezdec Formule 1 a vítěz závodu v Le Mans Hans-Joachim Stuck za volantem vozu Škoda Sport

200826 Former Formula 1 Driver And Le Mans Winner.jpg

ŠKODA AUTO si letos připomíná 125. výročí svého založení. Mezi modely, které si v historii značky vybojovaly mimořádnou pozici, patří také speciál ŠKODA Sport, který se v roce 1950 zúčastnil 24hodinového závodu v Le Mans. V nejnovějším článku na stránkách ŠKODA Storyboard se o své dojmy, které v něm závodní vůz zanechal, podělila legenda motoristického sportu: Hans-Joachim Stuck, bývalý pilot formule 1, osmnáctinásobný účastník čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a dvojnásobný vítěz tohoto slavného vytrvalostního závodu. O svém naprosto mimořádném vztahu k vozu ŠKODA Sport vedle Stucka hovoří také Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny společnosti ŠKODA AUTO a vnuk konstruktéra karoserie vozu ŠKODA Sport Josefa Velebného

Mohlo by vás zajímat:  Nejikoničtější vozy v 70leté historii značky Seat

Hned úvod nového videa na webu ŠKODA Storyboard zvýší automobilovým nadšencům tep. Vidí sluncem zalitou horskou krajinu, pohled na panorama přeruší zvuk motoru. Je to motor speciálu ŠKODA Sport, historického závodního vozu, který ŠKODA v roce 1950 postavila na start v Le Mans. Za volantem sedí Hans-Joachim „Strietzel“ Stuck, pilot Formule 1, osmnáctinásobný účastník závodu v Le Mans a dvojnásobný vítěz tohoto klasického vytrvalostního závodu na břehu řeky Sarthe.

600 kilogramů vážící ŠKODA Sport s vodou chlazeným čtyřválcovým motorem o objemu 1,1 litru dodnes neztratil nic ze svého kouzla. Hans-Joachim Stuck říká: „Je neuvěřitelně zábavné toto auto řídit, je to skutečně fantastické“. Zkušený jezdec také umí odhadnout, co před sedmdesáti lety pro jezdce znamenalo absolvovat 24hodinový závod v takovém voze a vyjadřuje „tehdejším hrdinům“ svůj respekt za jejich výkon.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Dacie MD87

Michal Velebný o voze informuje ze zcela jiné zajímavé perspektivy: jako vnuk inženýra Josefa Velebného, který byl tehdy jako šéfkonstruktér za stavbu vozu ŠKODA Sport zodpovědný, spolu s přítelem vůz zrestauroval.

24. června 1950 byl automobil pro závod v Le Mans skvěle připraven: Po 13 hodinách jeli Václav Bobek a Jaroslav Netušil na druhém místě ve třídě do 1 100 kubických centimetrů. Ve 115. kole ale praskla pojistka ojničního čepu – tuto technickou závadu nebylo možné na místě odstranit a závod tak pro vůz se startovním číslem 44 skončil.

Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora