Často se na ně zapomíná, provozní kapaliny si ale zasluhují pravidelnou revizi

Čeští řidiči se v různých celoevropských srovnáních tradičně řadí mezi ty nejspořivější. A v tomto ohledu nejde o žádnou lichotku, měří se totiž ochota investovat do údržby automobilu. Řada z tuzemských motoristů se preventivní údržbě auta téměř nevěnuje a řeší až potíže, které se dříve či později objeví. Takový přístup přitom zdaleka není ten nejúspornější – ušetřených pár stokorun se snadno změní v nutnost zaplatit desetitisíce korun za odtah a opravu nepojízdného auta.

Provozní kapaliny

Sklon šetřit se projevuje také, když přijde řeč na provozní kapaliny. A zdaleka nejde jen o motorový olej, který čeští řidiči podle odhadů mění v průměru až po jednom a půl násobku doporučeného počtu najetých kilometrů. V autě jsou i další kapaliny, jejichž stav a množství je nutné kontrolovat:

  • olej v převodovce,
  • brzdová kapalina,
  • chladící kapalina,
  • směs v ostřikovači.
Zdroj obrázku: pixabay.com

Chladící kapalina

Zatímco o motorovém oleji se i na českém internetu dočtete relativně často, chladící kapalinu mají sklon přehlížet nejen motoristé, ale i weby s motoristickou tematikou. Chladící kapalina ochlazuje váš motor a brání tak jeho přehřátí. Asi tušíte, že nejdůležitější je během horkých letních dní, kdy i v autě, které je jen zaparkované, může vystoupat teplota na více než 60 °C, pokud na něj zrovna praží přímé slunce. Chladící kapalinu je třeba měnit nejméně jednou za dva roky před létem.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Pokud jste chladící kapalinu ještě neměnili ani nekontrolovali, máme pro vás dobrou zprávu – vše snadno svedete sami, návštěva servisu není třeba. Budete však potřebovat manuál ke svému vozu. Chladících kapalin je totiž celá řada a liší se svým složením i vlastnostmi. Do každého auta je pak třeba používat výrobcem doporučenou variantu. V praxi se setkáte s označeními typu B, typu C, typu D, typu F a typu G. Ty se naštěstí liší i barvou, aby byla orientace jednodušší.