Čeští řidiči se v různých celoevropských srovnáních tradičně řadí mezi ty nejspořivější. A v tomto ohledu nejde o žádnou lichotku, měří se totiž ochota investovat do údržby automobilu. Řada z tuzemských motoristů se preventivní údržbě auta téměř nevěnuje a řeší až potíže, které se dříve či později objeví. Takový přístup přitom zdaleka není ten nejúspornější – ušetřených pár stokorun se snadno změní v nutnost zaplatit desetitisíce korun za odtah a opravu nepojízdného auta.
Provozní kapaliny
Sklon šetřit se projevuje také, když přijde řeč na provozní kapaliny. A zdaleka nejde jen o motorový olej, který čeští řidiči podle odhadů mění v průměru až po jednom a půl násobku doporučeného počtu najetých kilometrů. V autě jsou i další kapaliny, jejichž stav a množství je nutné kontrolovat:
- olej v převodovce,
- brzdová kapalina,
- chladící kapalina,
- směs v ostřikovači.
Chladící kapalina
Zatímco o motorovém oleji se i na českém internetu dočtete relativně často, chladící kapalinu mají sklon přehlížet nejen motoristé, ale i weby s motoristickou tematikou. Chladící kapalina ochlazuje váš motor a brání tak jeho přehřátí. Asi tušíte, že nejdůležitější je během horkých letních dní, kdy i v autě, které je jen zaparkované, může vystoupat teplota na více než 60 °C, pokud na něj zrovna praží přímé slunce. Chladící kapalinu je třeba měnit nejméně jednou za dva roky před létem.
Pokud jste chladící kapalinu ještě neměnili ani nekontrolovali, máme pro vás dobrou zprávu – vše snadno svedete sami, návštěva servisu není třeba. Budete však potřebovat manuál ke svému vozu. Chladících kapalin je totiž celá řada a liší se svým složením i vlastnostmi. Do každého auta je pak třeba používat výrobcem doporučenou variantu. V praxi se setkáte s označeními typu B, typu C, typu D, typu F a typu G. Ty se naštěstí liší i barvou, aby byla orientace jednodušší.