Mnoho řidičů se poohlíží po způsobech, jak ušetřit na provozních nákladech či spotřebě svého auta. A povinné přezouvání z letních pneumatik na zimní je v očích mnoha lidí zbytný výdaj, který lze snadno ušetřit, pokud namísto dvou výměn ročně přesedlají na celoroční pneumatiky, na kterých je u nás možné jezdit bez ohledu na roční období a stav vozovky. Vyplatí se však celoroční pneumatiky doopravdy? A nejsou jen zbytečným, byť zákonem tolerovaným bezpečnostním rizikem?
Na čem jezdí Skandinávci?
Asi vás zklameme, v zemích, kde je zima tužší a delší než u nás, celoročním pneumatikám příliš nevěří. Snad jen Dánové z národů, které běžně počítáme k těm severoevropským, ve velkém využívají celoroční gumy. Ale to je dané hlavně tím, že dánské zimy bývají vesměs mírné, přestože jde o stát na sever od nás. V každém případě zkušenosti ze Skandinávie či Kanady napovídají, že do horských oblastí a regionů, kde bývá hodně sněhu, nejsou celoroční pneumatiky ideální.

Kde celoroční pneumatiky užijete?
Z předchozího odstavce asi tušíte, kam se celoroční pneumatiky hodí více a kam naopak méně. Pokud bydlíte třeba v Krkonoších, rovnou na ně zapomeňte. Také na Vysočině, kde bývá v zimě počasí poměrně nevyzpytatelné, ač nejde o žádné velehory, nejsou celoroční pneumatiky to pravé ořechové. Naopak obyvatelé jižní Moravy nebo Pražáci, kteří se nechystají na zimní dovolenou v horách, mohou pořízení celoročních pneumatik klidně zvážit.
Příliš neušetříte
Na závěr vás tento článek možná zklame, nákupem celoročních pneumatik totiž příliš neušetříte. Obvykle bývají o poznání dražší než zimní gumy, takže případná úspora by se projevila až po čase, a to i v případě, že zohledníme náklady na přezouvání v autoservisu. Životnost celoročních pneumatik je ovšem kratší než u letních či zimních gum, protože provoz po celý rok na ně klade vyšší nároky, a tak se rychleji sjíždějí.
Zdroj: https://www.barum-tyres.com/car/experts-advice/all-season-or-winter-tyres/