Celoroční pneumatiky zdatně konkurují těm sezónním, pozor ale na extrémní teploty

Car Tyres 63928 1280

V České republice je přezouvání z letních pneumatik na zimní a zase zpátky povinné. Jsou jen dvě možnosti, jak se tomuto nařízení můžete vyhnout – buďto své auto od listopadu do konce března nebudete používat, nebo si pořídíte celoroční pneumatiky. Ty, jak už jejich název napovídá, přezouvat nemusíte. Jak si takové celoroční pneumatiky stojí z hlediska ceny, bezpečnosti a jízdních vlastností?

Trochu ušetříte

U celoročních pneumatik ušetříte hlavně za přezouvání, které by vás za normálních okolností dvakrát do roka neminulo. Na druhou stranu zvládne řada šikovnějších řidičů přezutí sama a mnoho dalších využije nějaké výhodné nabídky, například ze slevového portálu, takže přezouvání samo o sobě příliš do peněz neleze.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen spouští soutěž Czech it up!
Zdroj obrázku: Pixabay

Pokud jde o provozní náklady, statistiky nevyznívají pro celoroční pneumatiky příliš příznivě. Skutečnost, že by tyto gumy měly zvládat vysoké letní teploty stejně dobře jako zimní arktické mrazy, ovlivňuje složení směsi, ze které jsou tyto pneumatiky vyrobené. Celoroční pneumatiky se pak v porovnání s těmi sezónními opotřebovávají o něco rychleji, což pro změnu náklady na jejich využívání mírně zvyšuje.

Zdroj obrázku: Pixabay

Bezpečnost a jízdní vlastnosti

Bezpečná a pohodlná jízda jsou v konečném důsledku dvě strany téže mince. Bez ohledu na to, jaké pneumatiky využíváte, byste měli zajistit, aby:

  • byly všechny čtyři pneumatiky vždy stejného typu a velikosti,
  • byly všechny pneumatiky používány celou dobu společně – měnit jen jednu nebo dvě není vhodné,
  • byly správně nahuštěné,
  • nebyly příliš sjeté.
Mohlo by vás zajímat:  Nedostatek čipů proklínají především zájemci o nové auto. Hlavní důvod ne každého napadne

Při splnění výše uvedených podmínek mohou celoroční pneumatiky těm sezónním po většinu roku zdatně konkurovat. Pokud však dojde na nějaké extrémní podmínky, ať už tropické dny, kdy se rtuť teploměru vyšplhá přes čtyřicítku, nebo naopak na tuhé mrazy, celoroční pneumatiky začnou za svými konkurentkami poněkud zaostávat.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora