Ceněný i proklínaný start-stop systém, šetří spotřebu, ale ne baterii

Před zhruba deseti lety byly automobilky, které nechtěly opustit evropský trh, všemi možnými regulacemi a emisními limity přinuceny začít do svých aut instalovat takzvaný start-stop systém. Mnoha řidiči proklínanému systému se nejprve dostalo dobře zpracované marketingové kampaně, takže se na něj mnozí z nás dokonce těšili, ale po několika prvních jízdách začala popularita start-stop systému rychle upadat.

Snižuje spotřebu, ale…

Tento systém skutečně o něco snižuje spotřebu, a tedy i emise výfukových plynů, což je hlavním argumentem pro jeho existenci. Ale má to i své stinné stránky. Start-stop systém totiž značně snižuje výdrž baterie, zejména v zimním období. A pokud auto přes zimu používáte zejména na přejíždění do práce a z práce, používáním start-stop systému roste riziko, že se vám jednoho mrazivého rána nepovede nastartovat.

Zdroj obrázku: pixabay.com

Mnoha řidičům vadí také skutečnost, že start-stop systém nelze v mnoha modelech aut jednoduše deaktivovat. Často je potřeba zajet s autem někam do servisu, kde si s ním mechanici pohrají způsobem, který by se automobilce tak úplně nezamlouval, jinak se start-stopu nezbavíte. Tahle nemožnost volby pochopitelně není příjemná.

Kdy se naopak hodí?

Ale abychom nebyli příliš kritičtí, najdou se i řidiči, kterým start-stop systém z mnoha důvodů vyhovuje. Patří mezi ně například lidé, kteří mají potíže s plynulým rozjížděním. Moderní stop-start systémy jsou totiž často navázány také na Auto Hold systém, který je koncipovaný k tomu, aby řidičům s rozjížděním pomáhal.

A vzhledem k tomu, že jde o úsporný systém, pochopitelně stop-start ocení šetřiví řidiči, kteří auto využívají zejména k popojíždění ve městech s hustým provozem. Pokud totiž uvíznou v dopravní zácpě nebo při cestách prostojí dlouhé minuty na semaforech, úspora paliva může být přibližně desetiprocentní ve srovnání s běžnou jízdou.