Ceny dálničních známek se sníží jen někomu. Výhody se týkají elektromobilů a aut na CNG. Aut na LPG nikoliv

Novelizace týkající se cen dálničních známek byla schválena již v průběhu července a nyní míří do Senátu. Pokud i zde bez větších potíží projde, mohou se majitelé některých vozidel těšit na nižší ceny dálničních známek. Celý návrh je však od počátku kritizován, jelikož vcelku nepochopitelně zvýhodňuje jednu skupinu aut před druhou. Na to upozorňovali nejenom někteří poslanci, ale upozorňuje na to také veřejnost.

Kdo bude platit méně?

Cílem novelizace má být určitá motivace spojená se snižováním emisí. A to v tom směru, že by se majitelům takových vozidel snížila cena za dálniční známku. Do této kategorie zcela pochopitelně patří elektromobily, jelikož u nich jsou emise (tedy ty během jízdy) skutečně nulové. Další skupinou, která se může těšit na snížení cen za dálniční známky, jsou vozy na CNG. Tedy vozidla na plyn. A zde nastává onen problém. Zatímco majitelé vozidel CNG zaplatí více, ti kteří jezdí na LPG nikoliv. Podle Asociace LPG je takových vozidel v České republice na 200 tisíc a jejich majitelé se zcela pochopitelně cítí znevýhodněni.

Emise jsou srovnatelné. Problém je jinde

Pokud jde o emise, jsou vozy na CNG i LPG v podstatě srovnatelné. To dokonce potvrzuje i samotné ministerstvo dopravy. Uvádí však, že jejich novelizace hledí hlavně do budoucna a to na využití obnovitelného biometanu, který se bude prodávat pod označením bioCNG. I když v zahraničí již lze najít i takzvané bioLPG, v České republice pravděpodobně nebude, což může v budoucnu dělat z vozidel na LPG právě onu horší variantu.

Slevy mají být až poloviční

Klasický roční kupon stojí 1 500 Kč. Vozidla spadající do kategorie nízkoemisních, které specifikuje daná novela, by za roční dálniční známku zaplatili maximálně 1 000 Kč. V případě ceny krátkodobých dálničních známek by byla cena snížena přesně na polovinu. To vše tedy mohou očekávat majitelé elektromobilů a také majitelé vozů na CNG. Ti kteří jezdí na LPG žádnou úlevu mít nebudou a budou platit stále plnou sazbu.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen E-Scooter - Budoucnost městské dopravy?

Jde o finanční kalkul státu?

Objevují se hlasy, že novelizace není ani tak určitou pobídkou spojenou s snahou zvýšit zájem o nízkoemisní vozy, ale že jde spíše o kalkul státu, jak naoko udělat něco výhodného. Proč tento názor? Elektromobilů je u nás minimum a vozidel na CNG zhruba 20 000 Kč. Oproti tomu stojí zmíněných 200 000 vozidel na LPG. Tím, že s nimi novelizace nepočítá jako s vozy nízkoemisními může ušetřit státu nemalé finanční prostředky.

Komentáře