Celosvětově dochází k tomu, že prodejnost nových vozů postupně klesá. Automobilky tak mají dvě možnosti, jak pokrýt ztráty. Buď svá auta zlevní a budou se snažit nalákat více zákazníků, nebo auta zdraží a budou se snažit kompenzovat nižší prodeje vyšším obratem. Aktuálně to vypadá, že si automobilky vybraly právě tuto druhou cestu. Řada aut výrazně podražila a řada nejlevnějších modelů ani není v nabídce. Podívejme se na několik konkrétních příkladů.
Levnější vozy jdou s cenou nahoru
Jako skvělý příklad nám může posloužit Ford a jeho nejprodávanější model Focus. Ten je možné pořídit hned v několika výbavách. Pokud sáhnete po té nižší označené jako Trend a zvolíte si motorizaci 1.0 EcoBoost, rozhodně si oproti ceně na jaře připlatíte. A to o celých 33 000 Kč, jelikož právě o tolik zdražila tato motorizace v kombinaci s danou výbavou. Když se však rozhodnete sáhnout po výbavě Trend Edition a využijete právě tuto motorizaci, paradoxně není ani dražší, ani není na stejné ceně, ale je oproti jarnímu období levnější. Cíl je tedy jasný – vyvolat v zákaznících pocit, že lepší výbava se jim vyplatí přece jenom více. Základní cena verze Trend startuje na 402 900 Kč, zatímco Trend Edition na 472 900 Kč.
Nejlevnější auta v portfoliu nenajdete
Zde nám jako příklad poslouží korejský Hyundai i10. Tento nejmenší model byl ještě na jaře dostupný ve výbavách Start a Style a auto se tak dalo pořídit i pod 200 000 Kč. Nyní tyto výbavové verze nejsou u modelu i10 k mání a je třeba si připlatit. A to za lepší výbavu. Ceník sice zůstal stejný jako na jaře, ale automobilka tímto krokem donutila zákazníky k tomu, že musí koupit dražší verzi, protože ta nejlevnější již k dispozici není. A s největší pravděpodobností ani nebude.
Stejná situace se odehrává i u rumunské automobilky Dacia. Ta dlouhodobě patří mezi lowcost automobilky, které nabízejí vozy za opravdu minimální ceny. I tady si však oproti jarnímu období připlatíte. Došlo ke zrušení výbavy Access a Open u modelu Dacia Dokker. Tou nejlevnější je aktuálně řada Arctica, která začíná na částce 299 900 korun.
Nové druhy výbavy
Tady nám jako příklad poslouží mladoboleslavská Škoda a její nejslavnější vůz, tedy Škoda Octavia. Ten aktuálně láká na dva zcela nové výbavové stupně s názvem Tour a Touring Sport. Když se podíváme na ostatní modely, tak i zde lze čekat nepatrné zdražení. Fabia, Karoq i Kodiaq jsou dražší i o desítky tisíc korun.