Černý led na vozovce je téměř neviditelný. O to zákeřnější může být

Road Covered With Melted Snow Winter

Řekne-li se led, představíme si třeba kluziště, zamrzlý rybník nebo jinou plochu, kam mnozí rádi vyrazí na brusle. Led ale může vznikat také na silnici. A bohužel pro řidiče jsou hned dva druhy. První, v podstatě klasický, může být identifikovatelný snadno. Silnice se začíná lesknout a od kol ostatních vozů nestříká voda. To je jasný signál, že bude vozovka pokryta ledem. Potom je tu ale ještě jeden, výrazně nebezpečnější jev. Jedná se o černý led.

Mohlo by vás zajímat:  Systém start-stop pomáhá šetřit emise i palivo. Nikdo ho ale používat nechce

Neviditelný jev

Černý led je velkým rizikem hlavně proto, že je takřka neviditelný. Vozovka na první pohled působí zcela běžně a jenom málokoho může napadnout, že by snad byla pokryta vrstvou, která je extrémně kluzká. Právě pro určitou neviditelnost, kdy vozovka stále vypadá jako dříve, se používá pojem černý led.

Jak vzniká?

Vznik takzvaného černého ledu je poměrně jednoduchý. Vznikne ve chvíli, kdy je na vozovce velmi tenká vrstva vody, která později zmrzne. Tím vytvoří tenkou, skoro neviditelnou, ale velmi kluzkou vrstvu, která se pro řidiče stane nebezpečnou.

Mohlo by vás zajímat:  Systém Auto Hold se vyplatí používat, zaručí hladký rozjezd za jakékoli situace
Zdroj obrázku: Freepik

Především podzimní období je pro vznik černého ledu typické. Během dne jsou teploty nad nulou a na vozovce se může objevit vlhkost a voda. Večer však teploty klesají. Jakmile je to pod bod mrazu, vrstvička vody na silnici namrzá a vytváří právě nebezpečný černý led.

Vyvarovat se mu je složité

Vyvarovat se nástrahám černého ledu je poměrně složité. Může se vyskytnout znenadání i na krátkých úsecích. Základem je předvídat a myslet na to, co dokáže podzimní počasí udělat. Pokud je přes den spíše sychravo a silnice jsou mokré, může se večer s klesnutím teplot černý led vytvořit. Dále je třeba znát hlavní zásady bezpečné jízdy. Tím je předvídání, ale i umění zvládnout případný smyk s co nejmenšími následky. Toto je vhodné si co nejdříve natrénovat, buď na polygonech, nebo třeba volných parkovištích.

Zdroj: https://www.accuweather.com/en/weather-news/black-ice-how-to-spot-this-winter-driving-danger-2/434138