Černý led vypadá jako mokrý asfalt. Poznat ho nemusí ani zkušený řidič

Teploty, které aktuálně panují jsou těmi nejhoršími. Právě při nich se může objevit takzvaný černý led. Jev, který měl, má a bude mít na svědomí celou řadu nehod. Jeho největším rizikem je pro většinu řidičů to, že ho velmi špatně rozeznávají od běžného asfaltu. Zatímco si myslí že jednou po vozovce s dobrou přilnavostí, jsou jejich kola v kontaktu s povrchem, který je extrémně kluzký.

Co je to černý led?

Jedná se o označení pro stav, kdys je na vozovce velmi tenká vrstva vody, která na ní zmrzne. V tu chvíli je vytvořen velmi kluzký film na klasickém asfaltu, který nemusí být vůbec vidět. Má v podstatě stejnou barvu jako silnice pod ním, a proto se pro něho vžilo označení černý led. Teploty, které aktuálně panují, jsou pro jeho vznik velmi příznivé. Na vozovku s teplotou kolem nuly dopadají kapičky drobného mrholení, které zde ihned namrzají a v tu chvíli silnici pokrývá kluzký film, který je důvodem vzniku mnoha nehod. Stejně tak může černý led vzniknout třeba i při klasickém dešti, v případě mlhy, nebo pokud je vozovka mokrá a teploty začnou klesat.

Jak černý led poznat?

Jeho rizikem je fakt, že je velmi špatně identifikovatelný. Řada řidičů zamění černý let za stav, kdy je vozovka prostě jenom mokrá, a tak předpokládají, že k žádné změně přilnavosti u jejich auta nedochází. Opak je pravdou. Pokud je teplota kolem nuly a silnice vypadá mokrá, buďte na pozoru.

Dobrým vodítkem, jak se dá černý led poznat, jsou ostatní vozy. Pokud na vás protijedoucí auta cáknout trošku vody, nebo voda odlétává od kol vozu jedoucího před vámi, je vše v pořádku a silnice je skutečně jenom mokrá. Když se nic podobného neděje, dejte si pozor.

Mohlo by vás zajímat:  Pravidlo třikrát a dost by mohlo zpřísnit vydávání řidičských průkazů

Hlavně nezmatkovat

Řada nehod často vznikne kvůli zmatkování. Pokud zjistíte, že se silnice proměnila v černý led, hlavně nezmatkujte. Prudké sešlápnutí brzdy je tím nejhorším, jelikož auto může jít nekontrolovaně do smyku. Raději se snažte udržovat přímou jízdní dráhu, dejte nohu z plynu a pokud se blíží zatáčka, lehce přibržďujte, abyste upravili nájezdovou rychlost na minimum.

Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora