Češi jsou v zavádění alternativních pohonů hluboko pod průměrem EU. Stále dominuje nafta a benzín

Vozové parky českých firem tvoří i nadále převážně auta na naftu a benzín. Využívání alternativních pohonů je v tuzemsku hluboko pod průměrem EU. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory 2020 společnosti Arval, předního poskytovatele operativního leasingu, má jen 14 % českých firem ve svém vozovém parku alespoň jeden typ vozidel s alternativními technologiemi. Evropský průměr přitom činí 34 % a Česko tak zaostává i za Tureckem a Ruskem, kde je tento podíl pohonů dvojnásobný, respektive o polovinu vyšší.

Hybridy a CNG v Česku rostou, ostatní technologie zaostávají

Podle průzkumu Arvalu využívají české firmy z alternativní pohonů nejvíce dva typy – hybridy typu full hybrid a stlačený zemní plyn (CNG). V zavádění vozů na CNG je Česko na hodnotě evropského průměru a převyšuje své dva sousedy, Německo a Rakousko. Ve srovnání s ostatními 19 zeměmi zahrnutými do průzkumu u hybridních vozidel i přes jejich rostoucí popularitu stále zaostáváme. Vozy s jinými alternativními technologiemi jsou v tuzemských fleetech jen zřídka. „Nejméně zaváděným typem pohonu jsou plug-in hybridní vozy, kde je Česko na konci evropského žebříčku a překonávají ho i státy jako Polsko, Rusko nebo Turecko. Bateriové elektromobily se objevují ve 4 % firemních flotil, což je hluboko pod evropským průměrem, který je čtyřnásobně vyšší,“ shrnuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, předního poskytovatele operativního leasingu.

Mohlo by vás zajímat:  Nečekejte na jaro. 10 důvodů, proč koupit ojeté auto v zimě

Drahé technologie může zpřístupnit operativní leasing

Ačkoli jsou alternativní pohony podle odborníků směr, kterým se bude automobilový průmysl v budoucnu ubírat, pořizovací cena takových vozů zůstává i nadále vysoká. I proto většina českých firem upřednostňuje vozy s pohonem na naftu a benzin, jak dokládá průzkum společnosti Arval. „České firmy jsou v zavádění alternativních pohonů do svých vozových parků stále zdrženlivé a výrazně převažují vozy se spalovacími motory na naftu 54 % a benzín 42%. Jen velmi malé procento pak tvoří automobily na alternativní typy paliv,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval a dodává: „V poslední době zaznamenáváme zvýšený zájem firem i malých živnostníků o financování ekologičtějších vozů prostřednictvím operativního leasingu. Firmy tak mají už za první splátku k dispozici automobily s nižší uhlíkovou stopou a nižšími náklady na palivo. K tomu se vážou další výhody, například nulová silniční daň nebo nižší či nulové poplatky za dálniční známku.

V zavádění alternativních pohonů jsou české firmy zdrženlivé

České firmy jsou i přes výhody alternativních pohonů k jejich zavádění zdrženlivé. Podle odborníků brání jejich většímu rozšíření u nás například nízká hustota sítě dobíjecích stanic pro elektromobily a délka jejich nabíjení. Vozy na stlačený zemní plyn zase mají omezené možnosti parkování, protože nemohou vjíždět do většiny podzemních garáží. Význam alternativních pohonů však bude i nadále stoupat a státy EU už v současnosti zavádějí zvýhodnění, která mají vyvážit vysoké pořizovací náklady. Ta se týkají například snazšího přístupu do měst s nízkoemisními zónami či přednosti při zadávání veřejných zakázek, u kterých jsou ekologické aktivity jednotlivých firem zohledňovány.

Zdroj: TZ ARVAL CZ

O Tomáš Dostál

Kontakt na autora: tomas.dostal@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora