Automatické převodovky zcela opanovaly americké silnice, ve Spojených státech je najdete i v autech, u nichž by něco takového bylo v Evropě nemyslitelné. Třeba v nadupaných sporťácích nebo ve velkých offroadech. Ale doba se mění a automaty pronikají i na starý kontinent. Také v České republice se s nimi setkáváme stále častěji, zejména u hybridních vozů a elektromobilů. Ale přibývá i aut se spalovacím motorem a automatickou převodovkou. Čeští řidiči na ně nejsou zvyklí, a proto dělají řadu chyb.
Neutrál za jízdy
Asi nejtypičtější chybou českých řidičů je, že za jízdy přepínají mezi neutrálem a režimem jízdy vpřed. To je úplně proti smyslu automatické převodovky jako takové, ta má standardně čtyři jízdní módy – jízdu vpřed, couvání, neutrál a parkovací mód. Zatímco u klasické manuální převodovky musíte řadit pravidelně, na automatické převodovce prostě zvolíte režim vpřed a už se jen vezete.
A to i v případě, že zastavíte na semaforu nebo třeba v dopravní zácpě. Ta dává automatické převodovce příliš aktivních řidičů zabrat nejvíc, někteří z nich v ní přeřadí z jízdy vpřed na neutrál třeba dvacetkrát. Automatická převodovka přitom při krátkém zastavení v koloně nebo na světlech vyřadí sama, vůbec se jí nemusíte věnovat. S trochou nadsázky můžeme říci, že je chytřejší, než si řidiči myslí.
Zastavení v kopci na parkovací mód
Podobně mají čeští řidiči sklon při zastavení v kopci volit parkovací mód, přitom by k zajištění auta proti nechtěnému rozjetí měli použít klasickou ruční brzdu. Parkovací mód není koncipovaný k tomu, aby ruční brzdu nahradil, má zabránit tomu, aby vaše zaparkované auto nějaký vtipálek odtlačil za roh.
Kromě toho se čeští řidiči obvykle dopouštějí těchto chyb:
- Nemění v automatické převodovce olej
- Snaží se roztlačit auto, které nestartuje
- Neumí správně zrychlovat při předjíždění
Zdroj: Autorský text