Číňané ohromují Evropu neuvěřitelným dojezdem svých elektromobilů. Ve skutečnosti jde o drobný papírový podvod

Čas od času se k nám dostane informace, jak jsou Číňané daleko s elektromobilitou. Že by svým vpádem do Evropy mohli výrazně zavařit tuzemským automobilkám. Především proto, že čínské elektromobily oproti těm evropským disponují mnohdy neuvěřitelným dojezdem. Na něj má vliv jak velikost akumulátoru, tak i použité technologie, stejně jako aerodynamika a potom… jeden drobný podvod.

Tisíc kilometrů na jedno nabití

Naposledy se vody elektromobility podařilo rozvířit čínskému startupu NIO. Poměrně slušně vypadající elektromobily lákají především na až neuvěřitelný dojezd. Příkladem může být elektromobil NIO ET5. Povedené auto, které láká na až neuvěřitelný dojezd 1 000 kilometrů. To by ve světě elektromobility znamenalo poměrně velký průlom a vozy by se v použitelnosti začaly ještě více vyrovnávat spalovacím autům.

Papír snese všechno

Nezapomínejme samozřejmě na to, že se jedná o papírovou hodnotu. Ta je ale uváděna u všech automobilek. A nemusí se jednat ani o elektromobily. Každý ví, že v případě elektrického auta je dosažení papírového dojezdu poměrně problematické. To stejné se ale děje i v případě vozidel se spalovacím motorem. I u nich je hodnota spotřeby na papíře mnohdy zcela nedosažitelná. V tomto směru si elektrická a spalovací auta nemají co vyčítat.

Zdroj obrázku: Pixabay

Jiné normy, lepší hodnoty

Skutečně dokázala Čína vyrobit elektromobil, který dokáže na jedno nabití ujet 1 000 kilometrů? Ano, dokázala. Tato hodnota je ale dosažitelná v těch nejideálnějších podmínkách. V Číně se dojezd měří podle standardu CLTC (China Light-Duty Vehicle Test Cycle), který v Evropě není moc známý. Pro porovnání, v minulosti Evropa používala standard NEDC, který byl zrušen. Důvodem bylo, že málo simuloval reálný provoz a byl hodnotou spíše laboratorní.

A Čínský CLTC přichází s ještě pozitivnějšími čísly než zrušený NEDC. Tisícový dojezd je tak dosažitelný jen v těch nejideálnějších laboratorních podmínkách. V normě WLTP, která se používá v Evropě, by byl podstatně nižší. Právě WLTP podmínky na silnici aktuálně simuluje nejlépe, zatímco CLTC je jim na hony vzdálený. A právě k němu můžeme zařadit historický NEDC.

Zdroj: https://dieselnet.com/standards/cycles/cltc.php, https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/pdf/2021/17/e3sconf_icepp2021_02002.pdf, https://www.nio.com/et5