Citroën Berlingo SHINE 1.2 PureTech EAT 8 – rodinný specialista s tříválcem pod kapotou

0

Citroën Berlingo a jeho třetí generace již naším redakčním testem v minulosti prošla. Testovanou verzí se stala varianta s novou naftovou 1.5 BlueHDi motorizací, která spolupracovala s klasickým šestistupňovým manuálem.

Nyní tu však máme verzi se 130–ti koňovým benzínovým přeplňovaným tříválcem, který byl vybaven osmistupňovým automatem. Vůz dále disponoval nejvyšší výbavou SHINE, paketem XTR a klasickou základní velikostí M.

Exteriér v duchu jasně rozpoznatelných prvků automobilky

Vnější vzhled vozů značky Citroën je v poslední době jasně čitelný a dobře rozpoznatelný, dále pak celkem živý a nápaditý. Stejným směrem, alespoň tedy v rámci přední partie se vydalo i Berlingo třetí generace. Ta je vybavena typickou „dvojitou tváří“, která ve své horní partii disponuje dvojicí chromovaných linek s integrovaným znakem a světly pro denní svícení. Spodní část přední partie je vybavena světly klasickými a maskou chladiče, které opticky spojuje jejich podobný obrysový tvar. 

Boční profil vozu pak oživují, v reálu velmi praktické, prvky airbumb. Berlingo dále efektně potlačuje áčkové a céčkové sloupky pomocí černé folie, dochází tak k optickému propojení jednotlivých prosklených částí vozu.

Zadní partie pak bohužel moc zábavy nepřináší a vůz se zde nejvíce podobá své předchozí generaci. Z důvodu maximalizace zavazadlového prostoru nabídne tato partie striktně svislou orientaci a velké výklopné dveře. 

Berlingo je po vzoru svých sourozeneckých modelů celkem hravé, nadále je však i velmi praktické. Jeho „krabicovité“ tvary jsou pak jasně opodstatněné v prostornosti samotného interiéru.

Mohlo by vás zajímat:  Testovaná Kia XCeed Plug-in Hybrid je skvělým spojením benzínu a elektřiny

  

Interiér nabídne komfortní a prostorné prostředí  

Aktuální třetí generace je velmi praktická a klade důraz na bohatě dimenzovaný vnitřní prostor.

Prostornému interiéru pak dominuje poměrně objemná palubní deska. Z její středové části pak celkem výrazně vystupuje displej palubního infotainmentu, který je však díky této pozici příjemně dostupný. Po stránce vnitřní ergonomie funguje palubní deska velmi dobře.

Volant potěší svojí multifunkčností a příjemnou tloušťkou obvodového věnce. Palubka přístrojů před řidičem je pak klasická analogová s palubním počítačem uprostřed.

Ideální pozici za volantem si pak, díky vysoké stavbě karoserie, najde předpokládám každý. Druhá řada, to je trojice samostatných sedadel, které disponují mechanismem, který umožní sedačky lépe sklopit k podlaze a s rovinou kufru tak vytvořit skoro ideální rovinu.

Úložné prostory vozu jsou bohatě dimenzovány, od dutin v podlaze, po odkládací polici pod stropem, která probíhá podél, pod celou střechou vozu. V přední části na ní pak navazuje příčně orientovaný úložný prostor nad řidičem a spolujezdcem. V zadní podstropní části pak naleznete úložný box, který se vyklápí směrem dolů.

Samotný zavazadlový prostor pak nabídne nemalých 775 l objemu po plato, po strop pak 1355 l. Po sklopení sedadel druhé řady dostáváte prostor o objemu 3000 l. Kufr je za ohromnými vraty výborně přístupný, a to i díky nízké nakládací hraně.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Genesis Coupe 2,0T

Přeplňovaný tříválec, bude to vlastně stačit?

Testované Berlingo dostalo do vínku silnější z dvojice benzínových turbem přeplňovaných 1.2 PureTech tříválcových motorizací. Tato jednotka disponovala výkone 96 kW (130-ti koňmi) a točivým momentem 230 Nm.

Celkem logicky jsem byl zvědavý, jak právě tato motorizace bude s Berlingem cvičit. A musím konstatovat, že jsem byl celkem mile překvapen.

Ano, se samotnou dynamikou vozu je to o něco horší, rychlý a okamžitý nástup výkonu tedy neočekávejte. Přesto umí být Berlingo celkem živé, s dálničním tempem pak i díky osmistupňovému automatu nemá sebemenší problém, a to i s hodnotami nad povolenou rychlostí. Automatická převodovka jsi v tomto spojení zaslouží rozhodně pochvalu, nejenže je s ní jízda velmi komfortní, v klidném tempu navíc velmi příjemně tříválec odřazuje a drží ho v ideálních nízkých otáčkách. Právě převodovka a dobré odhlučnění vozu mají za následek, že zvukový projev této pohonné jednotky je v kabině vozu minimální.

Projev této motorizace v kombinaci s osmistupňovým automatem na mne tedy ve výsledku udělal velmi dobrý dojem. Klidný řidič tuto kombinaci jistě ocení. Horší už to ale bylo se spotřebou, vůz měl sice najeto necelé dva tisíce kilometrů, ta se však v průměru pohybovala na hodnotě 8l / 100km.

Podvozkově je pak Berlingo laděno spíše do komfortu. Testovány vůz dále disponoval systémem Grip Control, který upravuje chování vozu na různých površích. Dále pak asistentem udržující stálou rychlost při jízdě z kopce (prudkého svahu). U Berlinga mi však tyto asistentu moc smyslu nedávají.

Mohlo by vás zajímat:  Test Toyoty Proace Verso NOMAD WANDERER – kempingová vestavba pro aktivní životní styl

Řízení neposkytuje moc zpětné vazby a je celkem výrazně přeposilované, to však oceníte v městském prostředí, kdy vám Berlingo nabídne skvělou manévrovatelnost.

Hodnocení

Citroën Berlingo se v základní výbavě LIVE, se slabší 110-ti koňovou benzínovou dvanáctistovkou a šestistupňovým manuálem aktuálně nabízí za 399 900 Kč včetně DPH. Dieselovou variantu této specifikace pak pořídíte již od 429 900 Kč včetně DPH.

Mnou testovanou specifikaci, tedy se silnější přeplňovanou tříválcovou pohonnou jednotkou 1.2 PureTech kooperující s osmistupňovým automatem a disponující výbavou SHINE pořídíte od 564 900 Kč včetně DPH. Pro porovnání opět dieselová 1.5 BlueHdi varianta, ta se ve výbavě SHINE a s osmistupňovým automatem nabízí od 599 900 Kč včetně DPH.

Moje původní obavy týkající se adekvátnosti tříválcové pohonné jednotky, se stran výkonu, poměrně rychle ukázaly jako zbytečné. Vyzdvihl bych pak hlavně skvělou spolupráci této motorizace s osmistupňovým automatem, který činí jízdu velmi komfortní a tichou.

Třetí generace Citroënu Berlingo nabízí mnoho vnitřního prostoru, který je doprovázen velkým komfortem. Testovaná tříválcová motorizace ve výsledku mile překvapila, osobně bych volil spíše novou 1.5 BlueHdi motorizaci.

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora