Citroën C3 Aircross, to je aktuální reakce francouzské automobilky na současný trend v oblíbenosti vozů kategorie SUV, chcete-li městských crossoverů.
Kategorie MPV jde postupně do ústraní a je nahrazena právě vozy SUV, to platí i pro samotný Aircross, který nahrazuje celkem úspěšný model C3 Piccaso.
Vozy disponující vyšší stavbou karoserie, velkým vnitřním prostorem a větší světlou výškou jsou jednoduše „in“.
C3 Aircross je také výsledkem první spolupráce automobilek Peugeot, Citroën a Opel, a to v rámci koncernu PSA. Koncernově příbuzným vozem je tedy námi nedávno testovaný Opel Crossland X.
Testovaný Aircross disponoval nejsilnější přeplňovanou naftovou šestnáctistovkou s manuální šestistupňovou převodovkou a nejvyšší výbavou SHINE.
EXTERIÉR
Aircross a jeho celkové pojetí je velice odvážné a originální. Jedná se o vozidlo, které pravděpodobně mnozí z nás na první pohled odsoudí s tím, že se jim jednoduše nelíbí. Dejte mu ale šanci a více se do něj zadívejte, věřím, že názor na něj nakonec změníte.
Vozy s tzv. „dvojitou tváří“ mne nikdy výrazně neoslovovali, u C3 Aircross musím však udělat výjimku. Jeho přední partie je zábavná, směrová světla a světla denního svícení tvoří optický přechod mezi partií kapoty a předního nárazníku a blatníků. Jejich chromované lemování dále navazuje na logo značky.
Klasická potkávací a dálková světla jsou pak umístěna níže v předním nárazníku. Jejich tvar, který je také lemován chromovanou linkou, je následně protkán celým vozem a opakuje se na voze v různých pozicích.
Jedná se o tvar klasického obdélníku se zakulacenými rohy a objevuje se například ve výdeších klimatizace, na multifunkčním volantu, interiérové kliky dveří disponují tímto tvarem také. V exteriéru ho potom najdeme v dělení mřížky nasávání chladiče, ve 3D efektu svícení zadních lamp nebo v pojednání obou nárazníků a litých kol.
C3 Aircross ve výsledku působí velice robustním dojmem, napomáhají mu k tomu oblé tvary nebo výrazné ochranné oplastování nárazníků, lemů a prahů.
Jeho originální pojetí a poměrně velká možnost individualizace by měla být jeho výhodou. Citroën láká na 85 barevných kombinací 8 odstínů karoserie, 4 odstínů střechy u dvoubarevných verzí a 4 balíčků Pack Color.
INTERIÉR
Interiér vozu je v duchu celkového kontextu vozu velice hravý a originální. Testovaná verze byla v rámci barevnosti interiéru nakonec celkem umírněná. Aircross umí být daleko zábavnější.
Interiér tedy disponoval kombinací černé barvy s chromovými doplňky a jako oživení se zde objevovali prvky v barvě karoserie vozu.
Nejvíce bych z interiéru pochválil samotný volant, jeho límec měl velice příjemný tvar pro držení, v jeho spodní části byl navíc lehce zploštělý. Jeho celkové pojetí bylo velmi decentní a přehledné. Volant byl samozřejmě multifunkční.
Přístrojová deska je přehledná s integrovaným dotykovým displejem, přes který ovládáte nastavení vozu, klimatizaci, telefon, navigaci a rádio. Displej disponuje chromovaným rámečkem, který ve spodní části navazuje na lištu s ovládáním výhřevu oken, centrálního zámku nebo varovného blikání, kompaktní a velice elegantní řešení.
V rámci středového panelu pak nalezneme tlačítko start x stop, tlačítko ovládající systém Grid Control a ovladač asistentu pro jízdu z kopce. Dále pak odkládací prostor s možností bezdrátového dobíjení mobilního telefonu, nebo připojení USB a 12V.
Palubka přístrojů disponuje klasickými ukazateli rychlosti a otáček, dále ukazatel stavu paliva a teploty motoru, dále zde nalezneme displej palubního počítače.
Horní část palubní desky byla vybavena výsuvným, dobře fungujícím a přehledným head-up displejem disponujícím klasickými údaji o aktuální rychlosti, o značkách a o informacích z navigace.
Prostor na zadních sedadlech je dostačující. Čtyři dospělé osoby pojme Aircross zcela hravě. Testovaný model byl navíc vybaven posuvnými, dělenými, zadními sedadly s možností nastavení sklonu opěradla.
Samotný kufr má v základu objem 410 litrů a díky zmiňovaným posuvným sedačkám ho můžete zvětšit na 520 litrů.
MOTOR A JÍZDA
Testovaná verze byla vybavena nejsilnější naftovou šestnáctistovkou o výkonu 88 kW, výkon motoru je pro daný vůz naprosto dostačující. Pochválil bych chod řadící páky manuální šestistupňové převodovky, dráhy mohli být sice o něco kratší, ale její chod je jasný a přesný.
C3 Aircross je vybaven systémem Grid Control s funkcí Hill Assist Descent. Systém můžete nechat fungovat automaticky v režimu Standard, nebo si zvolit některý z ostatních jízdních režimů (písek, sníh, ESP Off). S tímto systémem je spojena další funkce a to asistent pro jízdu z kopce (Hill Assist Descent). Je otázkou, do jaké míry tyto dva asistenty využijete, osobně si tím nejsem moc jistý. Na druhou stranu chápu snahu výrobce o kompenzaci absence pohonu 4×4.
Jízda s Aircrossem v dané konfiguraci byla příjemná a svižná. Spotřeba paliva se v rámci redakčního testu pohybovala okolo šesti litrů.
ZÁVĚR
Citroën C3 Aircross mne nakonec velmi mile překvapil a přesvědčil, že počáteční nejistota z mé strany, není na místě. Citroën pokračuje na vlně, kterou rozehrál již C4 Cactus a to se svojí originalitou, nápaditostí a hravostí.
Aircross se svojí základní cenou startuje poměrně nízko, v základní výbavě LIVE s manuální převodovkou a benzínovým motorem 1,2 PURETECH jeho cena začíná na 319 900 Kč včetně DPH.
Námi testovaná verze ve výbavě SHINE, s naftovým motorem o výkonu 88 kW a manuální šestistupňovou převodovkou potom začíná na 509 900 Kč včetně DPH.
Citroën C3 Aircross je pro ty co se chtějí trochu odlišit a být originální, navíc umí být praktický a pohodlný, to vše ve spojitosti s dobrými jízdními vlastnostmi.