O možném příchodu duchovního nástupce Citroënu Méhari se šéfka dvojitého šípu rozpovídala zhruba v polovině června. Z její řeči bylo patrné, že na podobné auto potřebují zástupci značky pořádný průzkum terénu, všeobecně se tedy počítalo s představením nejdříve v příštím roce. Odpovědní činovníci si však nejspíše (a správně) vyhodnotili, že není na co čekat a koncept následovníka populárního plážového vozítka tak Francouzi představí již za dva týdny ve Frankfurtu!
Jako základ asi nemohl být použitý jiný model, než futuristická C4 Cactus. Proto se koncept jmenuje Cactus M. V rámci „větší zábavnosti“ však původně pětidvéřový crossover přišel o zadní pár dveří, zatímco ten přední byl prodloužen a především je vyroben z plastu, což spolu s odhalenými panty evokuje původní Méhari. Jelikož jsou dveře potaženy tepelně tvarovaným materiálem TPU, suplují funkci bezpečnostních vzduchových kapslí Airbump. Na druhou řadu sedadel se dá nastupovat stylovým filmovým naskočením, pohodlnější i bezpečnější nicméně bude využít schůdků v zadní boční části auta. Oproti původnímu Cactusu je karosérie nejen vyšší, ale má také větší světlou výšku, optickou mohutnost podporují plastem obložené podběhy a ráfky Tall & Narrow. Přední sklo s jediným stěračem je skloněno v úhlu 60 stupňů a má navíc široký boční sloupek, který je také jediným na celém autě. Jako velice zdařilý hodnotíme v redakci dřevěný oblouk nad kufrem, fungující také jako část střešního nosiče, například na surfařské prkno (Citroën dokonce vyrobil dvě prkna přesně v designu konceptu Cactus M).
Palubní deska svými tvary a především modrým odstínem Jaws (čelisti) navazuje na karosérii a vytváří tak dojem plynulosti a jednolitosti. Kompletní čalounění interiéru včetně sedadel je z červeného neoprénu, který zdobí živý vzor. Úkolem je jednoznačně navodit surfařskou atmosféru. Tento materiál má nicméně i další výhody jako například snadné čistění. V podlaze jsou navíc otvory pro vývod vody, kabinu tak lze jednoduše omýt hadicí a zbavit se písku a dalších podobných nečistot. Místo vnitřních klik použil Citroën popruhy a opěrky hlav mají pro změnu tvar lodní kotvy – jedny z mnoha prvků, jimiž je odkazováno na minulost. Naopak ryzí současnost představuje dvojice displejů z původního Cactusu nebo mohutná páka pilotované převodovky. Pokud by se koncepční model zapomněl někde na otevřeném prostoru a v tu chvíli by začalo pršet, pak je ve dvojitém dnu kufru umístěna látková střecha, která se ručně umístí na auto a pomocí inovativního systému nafoukne (proud vzduchu pohání kompresor umístěný v zadní části vozu). Vzniknou tak tři profily, udržující střechu v optimální poloze.
Využití plátna je však i jiné. Cactus M se dá totiž v pár okamžicích přeměnit na provizorní obytné vozidlo. Zadní lavice umožňuje, díky důmyslnému systému překlápění, prodloužit zavazadlový prostor, jehož spodní část víka se otevře a vytvoří se lehací prostor pro dvě osoby. Za pomocí stejného systému nafukování se dá ze střechy vytvořit samonosný stan, který se roztáhne nad zadní částí vozu. Uvnitř se mohou postavit dvě osoby do výšky 180 cm. Citroën při výrobě zastřešení a stanu spolupracoval se dvěma odbornými firmami. U koncepce struktury a bezpečnosti se značka obrátila na firmu ATIC, specializující se na nafukovací struktury v extrémních podmínkách, zatímco u samotného ušití látky značka využila společnost Jonathan & Fletcher, která vyrábí technické textilie pro extrémní sporty.
O pohon 4,16 metru dlouhého, 1,77 metru širokého a 1,48 metru vysokého konceptu s rozvorem náprav 2,6 metru se stará zážehový tříválec PureTech 110 v kombinaci se šestistupňovou pilotovanou převodovkou EAT6 a systémem Grip Control. Detailní technická data Francouzi nezveřejnili, chlubí se však spotřebou 4,8 l/100 km.
Zdroj: Citroën