Co je u elektromobilu kritizováno, je u vodíkového auta přehlíženo

Odpůrci elektromobilů často zmiňují fakt, že když už alternativní palivo, tak jedině vodík, který má oproti elektřině budoucnost. Ve svých závěrech však velmi často přehlížejí jeden velmi důležitý fakt, který se vodíkových aut týká. A když se podíváme na současný stav, je třeba objektivně říci, že aktuálně mají vodíková auta negativ spíše více, než je tomu v případě elektromobilů.

Ceny vozů

Elektromobilům je často vytýkáno, že jsou drahé. Ano, jejich cena je oproti spalovací verzi skutečně i o stovky tisíc korun dražší. A vodík? Tato auta jsou na tom cenově ještě o něco hůře. Navíc snižování cen hraje do karet spíše elektro vozu, jelikož vývoj jde do předu neuvěřitelným tempem.

Nabídka vozů

Ty s klasickým spalovacím pohonem stále dominují. Kdo by chtěl elektromobil, ten musí počítat s poměrně omezenou nabídkou. Stále ještě nejsou standardem a kdo ví, jestli někdy budou. A jak vypadá nabídka vozů na vodíkový pohon? Tady není výběr skoro žádný. Do popředí se chce dostat hlavně Toyota Mirai A Hyundai Nexo.

Možnosti nabíjení / čerpání paliva

Elektromobilům je vyčítáno, že zde pro ně není infrastruktura. Jsou popisovány katastrofické scénáře toho, co se stane až se všichni lidé se svým autem vrátí z práce domů. A nabíjení na cestách? Ani zde podle všeho není dostatek nabíječek. A jak je na tom ten lepší a mnohými doporučovaný vodík? První veřejná vodíková stanice má v ČR vzniknout během tohoto roku.

Rychlost nabíjení / čerpání paliva

Skeptici popisují elektromobil jako slepou uličku i proto, že nabíjení trvá klidně i dlouhé hodiny. Jak je to ve skutečnosti? Takové Porsche Taycan se dokáže na stokilometrový dojezd dobít za pouhé 4 minuty. Na 80 procent dojezdu za pouhých 15 minut. Vývoj jde kupředu a ostatní ho budou pochopitelně následovat.

Mohlo by vás zajímat:  Pro mnohé kontroverzní elektrický Mustang představen. Za deset minut dobijete na 93 km

Bezpečnost

Jakmile někde hoří elektrické auto, je to voda na mlýn jejich odpůrcům. Ti ale už jaksi zapomínají na to, že vodík je podstatně nebezpečnějším palivem než využití elektřiny, která je ukládána do bateriových článků.

Pokles cen

Jakmile s jakýmkoliv autem vyjedeme z autosalonu, výrazně klesne jeho hodnota. To platí i o těch se spalovacím motorem. A u elektromobilů je to podle nich ještě více. A jak je to ve skutečnosti? Příkladem může být třeba Tesla Model X, která podle průzkumu při nájezdu 50 tisíc mil, tedy asi 80 kilometrů, klesne na své hodnotě o 23 procent. To je v podstatě méně než u spalováku. A jak klesají na hodnotě vodíková auta? To vlastně nevíme.

Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora