Slepé úhly jsou při řízení velkým strašákem. Zejména mladí začínající řidiči je podceňují, ale někdy se s nimi potýkají i zkušení mazáci, kteří si pořídí nové auto a pak jim chvilku trvá, než si zvyknou na jeho charakteristiky. Některé automobilky se snaží hrozbu slepých úhlů minimalizovat co největším čelním sklem, kabina automobilu tím ale ztrácí na bezpečnosti. Čtrnáctiletá studentka Alaina Gasslerová však na vědecké soutěži pro mládež představila vlastní řešení potíží se slepými úhly
Jednoduché a elegantní řešení
Jednoduchý prototyp zařízení se skládá z webkamery, projektoru a několika kousků vytištěných na 3D tiskárně. Kamera snímá prostor okolo auta a projektor obraz v reálním čase promítá na sloupky či další interiérové prvky, které brání ve výhledu z vozu. Odborná komise vědecké soutěže udělila Gasslerové za toto jednoduché a elegantní řešení první cenu, stipendium ve výši 25 tisíc dolarů, tedy zhruba 550 tisíc korun.
Speciální prvky
Řešení by nefungovalo bez speciálních prvků natištěných na 3D tiskárně, které je třeba přizpůsobit konkrétním rozměrům daného vozu. Tyto prvky jsou koncipované tak, aby odrážely světlo zpět k projektoru a nikoli do ostatních směrů. Protože projektor je umístěn u hlavy řidiče, dotyčný promítání vidí. Pro spolujezdce je však neviditelné a sloupek vypadá jako v jakémkoli jiném autě.
Blind spot monitor
Gasslerová pochopitelně není první člověk na světě, kterého problém slepých míst zaujal. Se svým řešením už v minulosti přišla celá řada automobilek, většina z nich používá nějakou formu senzoru, kterému se říká blind spot monitor. Ten obvykle bývá umístěn na bočních zrcátkách a případné nebezpečí signalizuje na palubní desce, případně na displeji multimediálního systému. Blind spot monitor najdete například ve výbavě vozů značek, jako jsou:
- Volvo
- Mazda
- Ford
- Mitsubishi
Zdroj: Autorský text