Mimo město většinou narazíme na sportovní cyklisty, tedy ty, kteří mají cyklistiku jako koníček. Bez výjimky nosí helmu a moc dobře vědí, jaká práva a povinnosti má v České republice cyklista, pokud jede po pozemní komunikaci. Ale ve městech je situace úplně jiná, dalo by se říct až chaotická. Jeden z ekologických trendů moderní doby jsou sdílená kola, elektrokola či koloběžky. Lidé, kteří na nich jezdí, mají sice z pohledu zákona stejné postavení jako cyklisté kdekoli jinde, vesměs si to však neuvědomují. A jejich styl jízdy tomu odpovídá.
Z ulice na chodník a zpátky
Přestože cyklista ve městě na chodník nesmí, není-li ten zároveň cyklostezkou, spousta cyklistů kličkuje mezi chodníkem a ulicí podle toho, jak se jim to zrovna hodí. Neváhají využívat ani přechody pro chodce, a dokonce si na nich vymáhají přednost, přestože ji nemají. Občas pak vznikne spor s řidičem, který pravidla zná a domnělou přednost cyklisty nerespektuje. Nutno dodat, že styl jízdy mnoha cyklistů je velmi nebezpečný a jen obtížně předvídatelný, a tak nepřekvapí, že počet nehod s cyklisty ve městech roste.

Bez helmy z baru
Přestože by i ve městech měli cyklisté nosit helmu, prakticky žádný jezdec na sdíleném kole ji nemá. Dalším ignorovaným pravidlem bývá zákaz jízdy pod vlivem alkoholu. Stejně jako řidičům také cyklistům hrozí pokuta až do výše 25 tisíc korun, pokud při policejní kontrole nadýchají. Městská kola však slouží jako dopravní prostředek i těm, kteří se v podvečer vrací z restaurace či baru, a i když nejsou úplně opilí, rozhodně nejedou střízliví.
Povinné ručení pro sdílená kola?
Vzhledem k nepříjemnostem, které sdílenou městskou cyklistiku provázejí, je možné, že zákon bude brzy vyžadovat, aby i na ně bylo sjednáno povinné ručení. Aktuálně prochází legislativním procesem novela, která ukládá povinné pojištění odpovědnosti některým elektrickým koloběžkám a elektrokolům. A zdá se, že je jen otázkou času, kdy dojde i na sdílená kola bez motoru.
Zdroj: https://steedbikes.com/blogs/news/top-5-problems-for-urban-cyclists