Od roku 1979 je leden pro motoristické fanoušky synonymem pro termín nejtěžšího maratonu na světě – Rally Dakar. Ta se už posedmé pojede na jihoamerickém kontinentu. Start proběhne 4. ledna, ti šťastnější se pak 17. ledna dočkají i cílové rampy. Start i cíl jsou situovány v argentinském Buenos Aires, ale trasa závodníky povede přes Bolívii a Chile. Motocykly a čtyřkolky čeká 9295 km, automobily 9111 km a kamiony pojedou „jen“ 8159 km. Na programu jsou také dvě maratonské etapy, kdy k soutěžícím neboudou mít přístup jejich doprovodné týmy. Volný den pro ty za říditky bude 10. ledna, ti sedící za volanty si odpočinou až 12. ledna.
Mezi motocykly je určitě největším favoritem značka KTM a její lídr – čtyřnásobný vítěz Dakaru Marc Coma. Znepříjemnit mu jeho závod budou chtít ale i jezdci Hondy v čele s Joanem Barredou a Yamahy s Olivierem Painem. Francouzi Duclos a Planet pojedou opět na motocyklech Sherco a pokusí se získat další dobré výsledky, jako loni, kdy vyhráli i několik etap. Mezi čtyřkolkáři už neuvidíme slavné jméno Petronelli, neboť ani mladší bratr se po loňské havárii nepostaví na start. Favoritem je Chillan Casale a Polák Sonik.
V automobilové kategorii je hlavním favoritem tým Mini se speciály Countryman ALL4 Racing. Za jejich volanty pojedou Orlando Terranova, Krysztof Holowczyc, Nasser Al-Attiyah a hlavně loňský vítěz Nani Roma. Z týmu ovšem po loňských neshodách ohledně týmové režie odešel Stéphane Peterhansel (šestinásobný motocyklový a pětinásobný automobilový vítěz, dvě vítězství získal právě s vozem Mini) a ten nyní usedne jako týmová jednička do buggy Peugeot 2008 DKR. Týmovými kolegy mu budou Carlos Sainz a Cyril Despres, který opustil také motocyklovou kategorii.Tradičně silná by mohla být i Toyota, jejíž hlavní hvězdou je Giniel de Villiers – vítěz prvního jihoamerického Dakaru. Chybět nebude ani populární americký bouřlivák Robby Gordon ve své buggy Hummer, objeví se i vozy Mitsubishi Pajero, Ford Raptor, Renault Duster a buggy SMG.
V Česku (ale také Holandsku a Rusku) nejsledovanější kategorie kamionů má také zcela jasné favority – tým Kamaz Master a jeho trojice jezdců Karginov, Nikolaev a Mardeev, které bude jako rychlá asistence jistit Sotnikov. V Holandsku představili už dvě čumáková Iveca Powerstar, která bude řídit Gérard de Rooy a Hans Stacey, v typu Trakker je bude jistit Pep Vila. Silné budou určitě i holandské vozy MAN, za které letos netradičně jede Aleš Loprais (startovní číslo 503), jehož Tatra Jamal nebyla připuštěna ke startu, a naopak zcela tradičně Marcel van Vliet. Za tradičně silné vozy GINAF pojede van Ginkel a Lammers.
Na svůj devátý start se chystá český motocyklista David Pabiška. Mezi ostřílené motorkáře na Dakaru už ale patří i Jan Veselý. Kromě nich se ale na motocyklech KTM objeví i dva nováčci – Milan Engel a Ondřej Klymčiw. Pabiška a Engle pak pojedou společně v týmu MRG SP Moto. Třetím nováčkem je Zdeněk Gottvald, který ale osedlá motocykl Husqvarna. Slovenské barvy budou hájit Štefan Svitko a Ivan Jakeš. Svitko pojede také na motocyklu KTM a pokusí se zaútočit na svůj nejlepší výsledek – páté místo z roku 2012. Jedná se o jeho šestý start na Dakaru. Také Jakeš pojede na KTM, letos startuje po osmé a jeho maximem bylo dokonce čtvrté místo v roce 2013.
V automobilové kategorii sice zastoupení oficiálně nemáme, ale můžete sledovat výkon čechaustralana Petra Jerieho, který pojede s vozem Toyota HiLux a číslem 358 za svůj tým Rally OZ.
Už jsme řekli, že jeden z českých favoritů, Aleš Loprais, je letos nucen startovat s vozem MAN. Kvůli použití dlouhé kabiny a kapoty současně totiž není možné jeho Tatru homologovat a přiřadit k některému z vyráběných typů automobilů Tatra. Komisaři mu tak neprodloužili loňskou výjimku. Českým kamionem s nejvyšší ambicí na dobré umístění tak zůstává hlavně Tatra 815 Buggyra Fat Boy, kterou bude pilotovat Martin Kolomý. Na dvěřích si tato posádka poveze číslo 506. Nejpočetnější sestavu do boje posílá Bonver Dakar Project. Na třech Tatrách Jamal budou startovat Kazach Artur Ardavichus (515), Čech Tomáš Vrátný (517) a Polák Robert Szutkowski (539). Do společného týmu s Bonverem navíc vstoupili i jezdci Martin van den Brink a Pascal de Baar, kteří budou pilotovat Renaulty K Mammomet. Tatry i Renaulty spojuje použití stejných českých motorů MKR Technology. V neposlední řadě pak na Dakar odstartuje i Liaz 111.154 z týmu KM Racing, který bude letos poprvé pilotovat Martin Macík mladší (525). Jeho otec má na stejném voze na kontě nejlepší český výsledek v Jižní Americe – čtvrté místo. Pod číslem 563 najdete ve startovní listině další Tatru 815, kterou bude pilotovat Slovák Robo Kasák v týmu Rally OZ. Tento vůz bude sloužit jako rychlá asistence Petra Jerieho. Pokud budete pečlivě zkoumat startovní listinu, objevíte ještě pod číslem 536 další speciál Tatra, tentokrát jde o typ Phoenix. Jde o vůz, který dvakrát pilotoval Marcel Schoo za Dakar Team Holland, ale letos byl pronajat Riwald Dakar Teamu a jeho řidičem je Nizozemec Huzink.
Foto: Stránky a FB českých týmů