Dálnice mohou cestování zrychlit a usnadnit. Realita je bohužel zcela jiná

Dálnice tu jsou od toho, aby nám pomohly zkrátit jízdu z jednoho místa do druhého. Je na nich zvýšený rychlostní limit a díky dvěma a více pruhům v jednom směru není problém jednodušeji předjíždět. Praxe je však trochu jiná než teorie, a tak se na dálnicích setkáváme s mnoha nešvary. Toto jsou ty nejčastější.

Blokování jednotlivých pruhů

Zákon hovoří zcela jasně. Jet se má v pruhu pravém a levý slouží pouze k předjíždění. Stejné je to i na šestiproudých dálnicích. Správné je jezdit v pruhu pravém a ten prostřední a levý slouží k předjetí. A jaká je praxe? Mnoho řidičů doslova okupuje pruh prostřední a levý. Z levého se uhnou, až když je dojede někdo rychlejší. A z prostředního? Často se neuhnou vůbec a nechají se předjet levým. I to je špatně.

Předjíždění více aut najednou

Pokud je mezi předjížděnými vozy dostatečná vzdálenost, která umožní bezproblémové zařazení, měli bychom tak učinit. Zvláště pokud jsou za námi další vozy, které jedou evidentně rychleji. Ani naše rychlost, tedy povolených 130 km/h, nás neopravňuje k tomu, abychom stále okupovali levý dálniční pruh do doby, než předjedeme další kamion, který v dálce vidíme. Podobné okupování levého pruhu ve snaze předjet více aut najednou, i když jsou od sebe daleko, vede často k agresivitě i nebezpečnému podjíždění.

Zdroj obrázku: Freepik

Okamžité připojování

Nájezdy na dálnici z ostatních silnic nebo třeba z benzinových pump či odpočívadel jsou koncipovány jednoduše. Dávají řidiči dostatek prostoru, aby své auto rozjel na potřebnou cestovní rychlost a v té se bezpečně zařadil. A jaká je realita? Okamžité zařazení do pravého dálničního pruhu, často v rychlosti jen pár desítek kilometrů v hodině. Ostatní tak musí prudce brzdit nebo se nebezpečně vyhýbat.

Nedodržování bezpečné vzdálenosti

Ideální bezpečnou vzdálenost na dálnici pomůže držet pravidlo dvou sekund. V praxi se jedná při dálničním tempu 130 km/h o vzdálenost 72 metrů. Už na první pohled je vidět, že podobný odstup nedrží skoro nikdo. Mnozí se na jiná auta lepí i tak, že můžeme hovořit jen o několika metrech. Včas zareagovat při problémech je skoro nemožné.

Zdroj: https://auto.howstuffworks.com/car-driving-safety/accidents-hazardous-conditions/10-most-common-driving-mistakes-youre-probably-guilty-of.htm