Další plán boje proti emisím? Budete muset jezdit pomaleji

Boj proti emisím automobilů se poslední roky výrazně přiostřuje. A to nejenom v ohledu přísných emisních norem, které musí dodržovat producenti automobilů. Zapomínat nelze také na zákazy vjezdu do určitých měst. A k tomu všemu se přidávají i různé poplatky za přepis starého vozu. Stále to není vše, jelikož s další novinkou přichází Rakousko.

Plánované zpomalení vozidel

Co by měl nový model přinést? Je založený na zpomalení vozidel, čímž by podle pro vedených testů mělo dojít i k tomu, že vozy budou při své jízdě méně poškozovat životní prostředí. Jde o plán celkem pochopitelný, ale na druhou stranu se jedná o další výrazné omezování řidičů.

Kde se bude muset pomaleji?

Zatím se v Rakousku nejedná o úplně všechny silnice, ale jenom o vybranou síť dálnic. Aktuálně je to však celých 440 kilometrů, což už je poměrně dost. Jenom to ukazuje na fakt, že to Rakušané myslí s bojem proti emisím (a s omezováním řidičů) skutečně vážně. Jistě nepřekvapí ani zprávy o tom, že se má počet silničních úseků rozšiřovat.

O kolik je rychlost snížena?

Na rakouských dálnicích je limit 130 kilometrů v hodině. Tedy stejně, jako u nás. Na některých úsecích je z důvodu boje proti znečišťování ovzduší rychlost snížena o třicet, tedy na rovných 100 kilometrů v hodině. A tím by to nemělo končit, jelikož se dokonce objevují i návrhy, které počítají se snížením až na 80 km/h. A to stále mluvíme o dálnicích, kde by se tedy jezdilo pomaleji, než na klasických silnicích ostatních tříd.

Zóny jsou označené jako IG-L

Zkratka IG-L znamená Immisionsschutzgesetz-Luft a jde tedy o jasně definované území, kde je důvodem zpomalení právě snaha snížit emise. A aby došlo k dodržování rychlosti, jsou na úsecích instalovány automatické radary, které se postarají o identifikaci případného hříšníka, který za poškozování přírody vyfasuje celkem tučnou pokutu.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda představuje úsporný Superb

Otázkou je, co s elektromobily

Aktuální řešení omezuje i je. A tak i majitelé vozů na elektrický pohon musí svou rychlost snížit na požadovanou úroveň. Argumentuje se tím, že i elektromobil má při jízdě emise. Vzniklé třeba otěrem brzdových kotoučů, nebo kontaktem pneumatiky se silnicí.

Jelikož výše zmíněná argumentace začíná být úsměvná, uvažuje se nad tím, že by elektromobily dostaly (pro mnoho jejich majitelů zcela logicky) potřebnou výjimku. Omezení rychlosti by se jich na daném úseku netýkalo. A to znamená nejenom fakt, že se do schvalování zákonů začal dostávat i selský rozum. Nejde ale o jediný důvod. Prodej vozů na elektřinu stagnuje a tak chce Rakousko jejich prodej podpořit právě tím, že jejich majitelé nebudou omezováni těmito rychlostními limity.

Komentáře