Další šikana kvůli emisím: Nizozemsko zpomaluje jízdu na dálnicích

001

Boj proti emisím začíná mít celkem absurdní podobu. Už to není jenom downsizing, nebo zákazy vjezdu do center měst. Začíná se dotýkat také rychlosti na dálnicích. Na mysli máme Nizozemsko, které se rozhodlo k celkem radikálnímu kroku. Je to zpomalení jízdy na dálnicích, což je opatření, které by mělo snížit právě emise, a tak i celkové znečištění celé země.

Snížení rychlosti na 100 kilometrů v hodině

Stejně jako v řadě jiných evropských zemí, i v Nizozemsku platila na dálnicích maximální povolená rychlost o hodnotě 130 kilometrů za hodinu. Nový návrh počítá se zpomalením jízdy, a to velmi výrazně. Novým povoleným rychlostním limitem má být 100 kilometrů v hodině. Jde o snížení o celých 30 km/h, což je podle kritiků opravdu dost.

Mohlo by vás zajímat:  Mercedes-Benz B na stlačený zemní plyn

Za vším hledej EU

Důvodem, proč se Nizozemsko rozhodlo pro snížení rychlosti na svých dálnicích je to, že se mu dlouhodobě nedaří plnit nastavení limity EU o čistotě ovzduší. A jelikož znečištění pochází především z osobních a nákladních automobilů, rozhodla se země pro boj tímto způsobem. A ač se mnoha řidičům zpomalení na dálnicích nelíbí, argumentuje se tím, že je to v rámci vyššího zájmu.

Pouze přes den

Drobnou útěchou pro místní řidiče je především to, že zpomalení na 100 kilometrů v hodině má být pouze přes den, zatímco v noci má platit původní rychlost 130 km/h. Jde alespoň o drobnou satisfakci pro řidiče. Nutno však dodat, že noční provoz je podstatně nižší, a tak bude řidičů, kteří si budou moci i nadále beztrestně užívat jízdu „stotřicítkou“ bude minimum.

Mohlo by vás zajímat:  Kia Soul 2013 v elektrické verzi

Ozývají se mnohé kritické hlasy

V souvislosti s plánovaným zpomalením dálnic se ozývají také kritické hlasy. Ty sice respektují fakt, že při pomalejší rychlosti auto vyprodukuje méně emisí. Na druhou stranu však připomínají, že na dálnici bude podstatně delší dobu, něž v případy rychlost vyšší. Emise se tedy dost možná snížit povede, ale jednoduchá matematika v rozdílu toho, kolik se jich vytvoří při nízké a vysoké rychlosti zde pochopitelně neplatí.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora