„Defenzivní jízdou šetřím palivo a jezdím za pár litrů. V provozu se však potýkám s agresivními projevy,“ přiznává Honza

810

Spotřebu ovlivní už samotná motorizace a parametry vozu. Další vliv má i sám řidič, konkrétně jeho jízdní styl. Je obecně známé, že nízké spotřebě napomáhá především rozvážná jízda, plachtění, předvídání a nižší rychlost. Ne vždy je ale dobrý nápad uplatňovat tyhle zásady v provozu.

Dlouho mě trápila vysoká spotřeba mého vozu. Později jsem zjistil, že si za ni v mnoha případech mohu jenom já sám. začal jsem zjišťovat, jak by se dala snížit, a jednotlivé metody jsem začal zkoušet. Je pravdou, že od té doby na mě ostatní blikají i gestikulují, nebo na mě zírají jako na podivína, který dělá věci, které jsou k ničemu. Tak to ale není, jelikož oproti dřívějšku mám spotřebu nižší. Dle mých výpočtů ale jezdím skutečně za méně a za několik let ušetřím pěknou sumičku.

Mohlo by vás zajímat:  Nové trendy a technologie zvyšují komfort za jízdy i naši bezpečnost

Používám osvědčené triky

K úspoře paliva nepoužívám nic, co by nebylo známé. Nechápu, proč se tomu většina lidí tak vyhýbá. Stačí pár drobností a spotřeba klesne více, než si dovedou představit. Taková zbytečná zátěž v autě je snad to nejhorší. Proto nikdy nevozím nic, co nepotřebuji. A v nádrži mám maximálně deset litrů. Kdyby byla plná, jsou to zbytečné desítky kilogramů zátěže, které se na spotřebě podepíší.

A má jízda? Rozvážná. K semaforům a křižovatkám vždy dojíždím stylem plachtění. Dodržuji i maximální povolenou rychlost a mimo obec nebo na dálnicích klidně jedu i o něco déle. Proč? Nikam nespěchám a vím, že vyšší otáčky a vyšší odpor vzduchu se zkrátka negativně podepíší na tom, že auto více žere.

Mohlo by vás zajímat:  Trend snižování emisí v Evropě pokračuje

A nezapomínám ani na to, že není nezbytné používat všechny ty elektronické doplňky, jako je ohřev volantu, sedadel, nebo třeba i klimatizace. Bez toho všeho se klidně obejdu. V létě pootevřu okénko, v zimě jedu v bundě.

Ušetřím, i když mi to ostatní moc nevěří

Díky tomu všemu skutečně dokážu šetřit a podle palubního počítače mám spotřebu skoro stejnou, jako je uvedena v papírech. Komukoliv to ale řeknu, tak mi buď nevěří, nebo se mi směje. Přitom to není nijak velké omezování, nejsou potřeba žádné investice, a za peníze co palivu ušetřím, si můžu koupit něco pěkného a zajímavého. A nemusím všude říkat, že jsem si koupil auto, které má spotřebu o tolik větší, než na jakou mě lákal výrobce. Také ji mám sice vyšší, ale jen lehce.

Zdroj: Autorský text, emailový příspěvek
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora