Dioss Rebel

Snahy o stavbu ryze českého sportovního automobilu neskončily ani po pádu komunismu a (ne)úspěšných projektech typu Škoda Super Sport či ÚVMV 1100 GT. Těsně po legendární MTX Tatře V8 vznikl v Klatovech malý sportovní automobil, který by v dnešním měřítku konkuroval třeba Mini Coupé.

Píše se rok 1994 a klatovská firma Dioss právě rozhodla o stavbě lehkého a přitom dostupného dvoumístného kupé Rebel. Design českého sportovního automobilu nemohl v tu dobu dělat nikdo jiný než Václav Král, dost možná nejznámější český designér, stojící i třeba za již zmiňovanou MTX Tatrou V8. Král vtisknul Diossu zapamatovatelnou podobu s mohutnou zadní částí, která je pro Královy vozy typická, krátkými převisy a zapuštěnými světlomety. Ty zmiňuji záměrně, neboť postupem času byly tyto vyměněny za vystouplou dvojici reflektorů.

Jako první byl v roce 1995 představen prototyp s modrou karosérií. Stalo se tak už pod upraveným názvem Dioss Rebel Nova, za jak jistě ze jména odvodíte, velké mediální i finanční podpory tehdy ještě stále nové televize Nova. Oproti původním předpokladům pochází tento prototyp z dílen kopřivnické společnosti Eccora, další kusy už však stavěl Dioss sám.

Po představení modrého prototypu se ještě v témže roce ukázal, na brněnském autosalonu, žlutý prototyp se zapuštěnými světly. Ta byla později vyměněna za vystouplá, které měl rovněž červený prototyp, představený během následujících dvou let.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot slaví narozeniny: 210 let odvahy, inovací a nadšení

Původní plán z moravské metropole zněl, začít vůz malosériově vyrábět a to v počtu 100 – 250 kusů za rok od roku 1998. Přetrvávající problémy s homologací a následně financemi však tento plán znemožnily a projekt postupem času přešel pod nového majitele a následně vyšuměl. Co zůstalo? Podle dostupných informací 3 prototypy, 1 rám, 1 skelet a dřevěná maketa v měřítku 1:1.

Koho by zajímal osud již vyrobených prototypů, tak žlutý je momentálně u soukromého majitele, který jej uvedl do provozuschopného stavu a minulý rok se po několika letech rozhodl Rebela ukázat veřejnosti. Červený má taktéž soukromník, který jej však nechal firmou, jež zakoupila dokumentaci, zrenovovat, no a modrý, dost možná nejslavnější prototyp, leží v areálu současného majitele projektu v rozkladu. Tentýž osud potkal i skelet karosérie a dřevený prototyp. Trubkový rám by se měl nacházet u stejného člověka, jenž vlastní i žlutý prototyp.

Kromě osudu auta se nemůžu vyhnout ani technickým detailům – karosérie je vyrobena z kompozitních materiálů a sedí na svařovaném trubkovém rámu, který váží něco kolem 110 kg. Původně mělo auto na délku 3850 mm, na šířku 1650 mm a na výšku 1250 mm, po nejrůznějších úpravách však auto měřilo 3930 mm na délku, 1710 mm na šířku a 1220 mm na výšku. Kola na obou nápravách využívají zavěšení typu McPherson s vinutými pružinami. Sluší se rovněž podotknout, že většina technických dílů pochází ze Škody Favorit a Felicia, něco málo z Octavie a také Seatu nebo Volkswagenu.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Mitsubishi Lancer EVO

Motor, uložený uprostřed, spolu s šestistupňovým manuálem pohání zadní kola a v počátcích měl objem 1289cm3, 4 válce a původ ve Škodě Felicia/Favorit. Jeho výkon byl mírně zvednut na 75 koní při 5500 ot./min, maximální točivý moment 110 Nm vrcholí při 4000 ot./min. Při váze 840 kg zrychluje tímto motorem osazený Rebel na 100 km/h za asi 13 sekund a dosahuje maximální rychlosti 170 km/h.

Později byla třináctistovka nahrazena větším motorem o objemu 1781cm3, původem od Volkswagenu. I on měl čtveřici válců, ale výkon stoupl na 125 koní při 6000 ot./min a točivý moment na 173 Nm při 4100 ot./min. Oproti slabší verzi dostala 1.8 také náporový chladič, pětistupňovou manuální převodovku a hmotnost zvýšenou na 1075 kg. Přesto byl Rebel 1.8 na 100 km/h za cca 10 sekund a udávaná maximální rychlost byla 200 km/h.

Zdroj: wikipedia.org, skodateam.cz, allcarindex.com, ecorra.com, Dioss