Dodržování bezpečné vzdálenosti může vést ke kolapsu na dálnici D1

Dodržování bezpečné vzdálenosti je velké téma. Bude se nejenom aktivně kontrolovat, ale bude se také aktivně pokutovat. Sankce má být ve výši 2 500 Kč a ke kontrolám budou mimo jiné využívány i některé již nepoužívané mýtné brány, kde dojde k instalaci potřebných zařízení, které dokážou detekovat, zda má řidič ponechanou, dostatečně velkou vzdálenost.

Jaká vzdálenost je ta správná?

Jaká vzdálenost je ta, která by měla být na dálnici dodržována, aby se řidič nemusel bát jakéhokoliv postihu? Při rychlosti 130 kilometrů v hodině se má jednat o vzdálenost zhruba 72 metrů. Přesné určení je během jízdy pochopitelně nemožné a tak je doporučováno používat pravidlo dvou vteřin. Na místo, kterým projelo auto před námi, bychom se měli dostat přesně za dvě vteřiny. Jedině tak je naše vzdálenost dostatečná.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Hrozí kolaps dálnice?

Aplikujme si toto pravidlo na naši nejvytíženější dálnici, kterou je D1. Podle dat z ŘSD jsou na dálnici úseky, na kterých ve špičce projede i přes 3 000 vozidel za hodinu, a to v jednom směru. Příkladem takového úseku je kilometr 12,71 ve směru na Ostravu, kde ve špičkách projíždí i více než 3 000 aut za hodinu. Průměrná rychlost zde dosahuje oněch 130 km/h a tak bude nejenom tento úsek tím, na kterém si ukážeme, zda dodržování bezpečné vzdálenosti povede či nepovede ke kolapsu dálnice.

Mohlo by vás zajímat:  Parkování na sídlištích je jen pro otrlé. Řada věcí dokáže člověka akorát vytočit

130 kilometrů pro 3 000 aut

Počty jsou celkem jednoduché. Při povolené rychlosti na dálnici ujede auto za hodinu 130 kilometrů. A na tento úsek se podle hustoty dopravy musí ve špičce vejít 3 000 aut (někdy i více). Pokud by všechny vozy dodržely bezpečnou vzdálenost, jak požadují zákony, budou k tomu potřebovat úsek dlouhý přesně 216 kilometrů.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Dálnice má samozřejmě dva pruhy. Levý by se však měl využívat výhradně jenom k předjíždění a ne k dlouhodobé jízdě. To je dobré připomenout. V praxi by to však bylo nesplnitelné, jelikož v každém pruhu, se při dodržení bezpečné vzdálenosti vytvoří šňůra vozidel v délce 108 kilometrů. Za ideálních podmínek jim k ucpání dálnice ještě 22 kilometrů v každém pruhu zbývá. Ale jak víme, ideální podmínky na našich dálnicích rozhodně nepanují.

Nezapomeňme připočítat také délku samotných aut

V našem teoretickém příkladu nám ještě asi 22 kilometrů v každém pruhu zbývá. Co jsme však do našeho výpočtu ještě nepřidali, to je délka samotných aut. V každém z nich jich tedy máme 1 500 vozidel. Pokud se budeme držet spíše při zemi, tak o délce 4 metry u každého. A jenom ty dají v každém pruhu na daném úseku délku 6 kilometrů. A volné místo ubývá…

Zdroj: Autorský text, BESIP, Dopravniinfo, ŘSD

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora