Jaké trhy jsou pro automobilky klíčové? Je to rozhodně Evropa, je to také Čína a zapomínat nelze ani na Spojené státy americké. A právě USA jsou tím trhem, kde by mohlo v budoucnu dojít k problémům. Proč? Americký prezident Donald Trump se nechal slyšet, že uvažuje zavedení přísnějších ekologických norem, které se budou týkat dovážených vozů.
Co je cílem?
Na první pohled by se mohlo zdát, že zavedení přísnějších ekologických norem je spojeno se snahou chránit životní prostředí. Z části ano – množná i z reakce na téměř zapomenutou aféru Dieselgate. Z části je ale důvode, to, že chce Trump zajistit, aby se vozy nevyráběly mimo USA, ale na území „jeho“ země. Dané přísné ekonomické normy se totiž budou týkat výhradně jenom dovozu vozidel do USA. U těch, které budou na daném trhu přímo vyrobeny, nebude nutné tyto přísnější normy splňovat. Budou brány v potaz ty stávající, aktuálně platné.
Jedním z důvodů je hlavně podpořit ekonomiku Spojených států. Jak ve smyslu čísel, tak ve smyslu podpory zaměstnanosti. Nutno totiž říci, že poměr prodávaných a vyráběných aut této velmoci příliš nenahrává.
Jenom 30 procent vozů je vyráběných na území USA
Podívejme se společně na několik čísel. Když vezmeme v potaz loňský rok a počet prodaných vozů evropských automobilek, je poměrně jasný. 30 procent prodaných vozů daných automobilek bylo vyrobených právě na území USA. 70 procent vozů bylo vyrobeno jinde a byly do Spojených států jenom dovezeny. A právě na ty by se měl v budoucnu vztahovat přísnější ekologický limit.
Problém to může být nejenom pro evropské automobilky, ale i pro ty asijské. Ty jsou na tom však o poznání lépe. Téměř tři čtvrtiny prodaných vozů byly skutečně vyrobeny v USA a jenom čtvrtina byla dovezena. Dopad tedy nebude tak velký, jako je tomu v případě Evropy.
Zatím jenom návrh
Daný krok je zatím jenom v podobě návrhu, se kterým přišla administrativa prezidenta Trumpa. Aktuálně se podmínky měnit nebudou a bude se čekat na případné schválení, prezidentský podpis a následný termín, ke kterému zákon vejde v platnost.
Nemusí dojít k očekávanému efektu
Od zákona se očekává, že bude výroba přesunuta do USA a místní obyvatelé získají práci. To je však teoretické přání, které nemusí být splněno. Evropské (a některé asijské) automobilky totiž mohou zareagovat zcela jinak. A to tak, že své vozy upraví tím způsobem, aby nové normy splňovaly. Dokonce by mohlo dojít i k dalším aférám s emisemi, jelikož jak se u Volkswagenu potvrdilo, příliš tvrdé požadavky byly legálně nesplnitelné.
Též by mohlo dojít k situaci, že výroba bude přesunuta, ale se zavedením vyšších cen, aby se výroba vyplatila. Finální čísla prodejnosti mohou za pár let znamenat zavření daných továren, jelikož drahé vozy nebudou Američané kupovat. To jsou možné scénáře, které z daného zákona mohou vyplynout.